Ceaseless Boundless Endless Love.

Texten i rubriken (oupphörlig gränslös ändlös kärlek) hittade jag idag på en tavla i Walker Art Center här i Minneapolis. Är det inte en helt underbar text? Så enkel men ändå så uttrycksfull.

Som ni då förstår var jag på museum idag. Åsa är ledig från jobbet varannan fredag, så hon och jag och barnen åkte på utflykt. Hon hade tipsat om att jag förmodligen skulle tycka om Walker Art Center, så den ursprungliga planen var att vi skulle åka dit, äta lunch och att jag skulle få stanna kvar medan de andra åkte och badade. Sedan skulle de komma och hämta mig och åka hem. Det blev inte riktigt så. Vi åt lunch på muséets supermysiga uteplats, och det visade sig att de hade en hel bod med leksaker som man fick låna! Så när jag gick in och tittade på utställningarna stannade de andra kvar och spelade spel, kastade boll och testade en Ipad. Sedan kom de också in och tittade, och vi var kvar till halv tre innan vi åkte och badade allihopa.

Jag tyckte mycket om Walker Art Center. Själva byggnaden var rätt häftig, fast jag gick nästan vilse bland trappor och utställningsrum där man gick rakt igenom och kom ut på andra sidan och inte visste var man var. Det var mer modern konst än klassisk. Jag såg en utställning med temat The Talent Show, där konstnärer hade gjort konst kopplad till att det nuförtiden är så lätt att bli "kändis" och att allt privat läggs ut på Internet. Den utställningen var jätteintressant, men ibland nästan lite obehaglig. Det fanns flera små rum inuti utställningshallen, avskiljda med tjocka draperier, och till slut var jag helt ensam inne bland alla de där rummen med installationer. Den mest talande var ett helt vitt rum med en enda spotlight i mitten. Jag såg även utställningen 1964 med konst från mitten av 60-talet som Warhol och den svenske konstnären Claes Oldenburg, och en utställning om konst efter andra världskriget. Det var avslappnande att bara gå och titta på saker halva dagen.

Efter muséet åkte vi som sagt och badade. Vi åkte till ett gym i samma gymkedja som där jag brukar gå och träna, men i en annan förort. Där hade de utomhuspool med rutchkanor. Vi var där i drygt en timme och simmade och lekte. Det var väldigt skönt eftersom det var sisådär 27 grader i skuggan! Nu börjar det tydligen bli lite mer normalt sommarväder.

Imorgon ska vi upp tidigt! På söndag är det 4:th of July, USA:s nationaldag, och i vanliga fall brukar det vara stora parader på förmiddagen. Men eftersom det är en söndag har många parader flyttats till andra dagar för att folk ska kunna gå i kyrkan! Både jag och Åsa trodde att nationaldagen faktiskt smällde högre än kyrkan, men uppenbarligen är det inte så. Därför ska vi åka och titta på en parad imorgon förmiddag istället. Den börjar klockan tio, man bör vara där en timme i förväg och det tar 40 minuter att åka. Alltså åker vi härifrån vid åtta på morgonen. Det är tidigt! Men det ska ändå bli kul med en riktigt amerikansk parad :) Nu ska jag alltså sova.

Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0