Att regndroppar faller, som tårarna gör, det rår inte stjärnorna för.


Skola. Skoooola. Nu är det verkligen igång. Nu har jag gått en halv vecka av tvåan. Det känns ganska underligt. Jag känner igen hälften av ettorna (åtminstone i musikklasserna), treorna är ju bara tvåorna från förra året, och själv har man haft sin första lektion i Kemi B. Individuella val gör att vi sammanlagt läser åtminstone tjugo ämnen i klassen, och folk börjar och slutar dagarna lite nu och då, och man vet aldrig riktigt var alla är. Och när bara halva gruppen i Franska 4 i block B dyker upp för att det inte står på schemat att Franska 4 både finns i block B och C börjar man förtvivla en smula.

Och som kaviaren på grädden på moset såg min dag ut så här: 45 min Matte C, 60 min Fysik A, lunch, 70 min Engelska B, 65 min Matte C, 50 min Kemi B. Från 09.50 till 16.10. Underbart? Snarare utmattande. Det mesta var ganska roligt, speciellt när klassen delades upp i grupper på engelskan och fick en pyttebit var av Romeo and Juliet, och hela pjäsen spelades på 10 minuter. Men kemi sista lektionen, när det dessutom regnade, var lite för mycket. Jag undrar hur många som faktiskt hörde vad läraren sa. Jag tvingade mig själv att behålla fokus. Nästan hela tiden. Men när Filip börjar mumla om att "vem kom först? Hönan eller ägget? Jo, det var ägget, för det kom från en hund som fick en knäpp och ploppade ut ett hönsägg...", då vill jag se den som klarar av att fortsätta tänka på termokemi!

Apropå skolan kan jag väl berätta om min kvällsaktivitet. Musikteoriläxa. Min dator tycker inte att det är ett riktigt ord, men så är det. Jag ska till nästa måndag tydligen lära mig att sjunga olika typer av ackord. Bara få en ton och kunna sjunga ett rent dominantseptackord. Det är tydligen inte heller ett ord. Så jag har suttit och plinkat på vår synth och försökt lära mig sjunga dessa underliga tonföljder. Jag kom fram till att det är lättare att hålla isär susackord och mollsjuackord om man istället för att sjunga "la la la" sjunger ackordnamnet! Ex: i ett mollackord kan man sjunga på ordet "mo-o-oll-ack-ord". En stavelse per ton. Perfekt!

Nu är det dags att sova. Ny skoldag imorgon, men då har jag åtminstone kör.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0