Tillbaka, lite brunare, mycket somrigare

Hej igen. Det var ju ett tag sedan sist. Hur har ni haft det? Tänkte passa på att fråga innan jag börjar på mitt självupptagna blogginlägg om min senaste vecka och sedan min kommande vecka.

(skriv en kommentar och läs sedan vidare)



Nu börjar jag. Har du inte skrivit om dig själv, så säg inte att jag aldrig gav dig tillfälle.

Min senaste vecka var helt fantastiskt superbt galet underbar. Jag, mamma och min lillasyster drog iväg med Spanair till Barcelona, Spanien. Vi bodde 40 minuter utanför staden, i en by vid namn Vilanova i la Geltru. Jag älskade att det lät som en villa i gettot. Byn var en rätt mysig, om än lite sliten, turistort för spanjorer. Vi såg inte alls så många utlänningar, men väldigt många spanjorer. Jag kan bara konstatera att det finns ganska många snygga spanska killar :) Vårt hotell låg 200 meter från stranden. Och vilken strand det var!! 150 meter djup och åtminstone 2 km lång med finkornig, vit och varm sand!! De städade hela stranden varje morgon så den var inte skräpig alls. Vattnet vid stranden var självaste Medelhavet, och det var ljummet! Mamma hade trott att det skulle vara kallt, men jag och min lillasyster kunde bada i en timma utan att bli kalla. Vågorna kom hela tiden och vissa var uppemot 60cm höga (från vattenytan). Det var långgrunt och inte en sten på bottnens sköna räfflade sand. Vi älskade den där stranden så otroligt mycket! Vi var där fyra dagar och bara slappnade av. Det var nog runt 28-29 grader i skuggan, men det blåste hela tiden ganska svalt, så man blev inte så fruktansvärt varm i skuggan. I solen blev man förstås varm, och vi lyckades bränna oss lite. Jag blev ganska röd på bröstet och ryggen sista dagen, men det var inte farligt. Vi solade och badade även vid hotellets pool, som min lillasyster älskade. Hon sa att den längtade efter henne på kvällen :)

Två dagar åkte vi in till Barcelona. Det tog 40 minuter med pendeltåget, som till vår stora glädje var luftkonditionerat. Barcelona är en jättefin stad. Vi såg Sagrada Famìlia, kyrkan som påbörjades av den genialiske spanske arkitekten Antoni Gaudì 1882 och fortfarande inte är färdigbyggd. De räknar med att vara färdiga 2030. Den var magnifik, trots byggställningar och sånt. Den var så stor! Gaudì dog 1926, och kyrkobygget har fortsatt med andra arkitekter. Vi såg även ett annat hus som Gaudì ritade, det var sjukt coolt! Sedan gick vi på La Rambla, den stora shopping- och turistgatan. Det var väldigt kul och väldigt trångt. Det fanns förstås turiststånd som sålde allt möjligt skräp, men även fågel- och smådjursstånd som sålde just fåglar och smådjur. Det var rätt häftigt att kunna köpa en fågel eller en kanin för 10 euro, men det måste ha varit djurplågeri med de små burarna djuren satt i. Enligt vår turistbok hade fågelförsäljare funnits på La Rambla i flera generationer. Kycklingarna var faktiskt riktigt söta!

Igår kom vi hem. Flyget gick 10 på morgonen, med det var lite knepigt att ta sig till flygplatsen så vi var tvugna att gå upp vid 6. Spanjorer äter middag sjukt sent, så vi hade inte gått och lagt oss förrän tolv kvällen innan. 9 på kvällen är det tidigt att äta, och vi såg 4-5-åringar som satt och åt och sprang runt på uterestaurangerna vid 11 på kvällen när det var skola dagen efter! I Sverige går man och lägger sig vid 7-8 om man är så gammal. Vi var i alla fall väldigt trötta på planet och när vi kom hem. Det var en jätteskön resa och jag har blivit riktigt brun!


Sagrada Famìlia


Spanjorerna firade midsommar (San Juan) med fyrverkerier och smällare på stranden till klockan fyra på morgonen


Kaniner för 10 euro (110 kr) styck i ett av stånden på La Rambla


Vår fantastiska sandstrand!


Suveräna soliga sandiga Spanien!

Det var verkligen en grym semestervecka.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0