Sånt där onödigt som är så kul att göra

Den här lilla totalt onödiga frågespalten hittade jag på min kompis Malins blogg. Jag skulle nog vilja kalla mig bokmal på deltid, så jag tänkte att jag gör den även om den är gjord för bokmalar på heltid :)

Senast köpta inbundna bok
Skulle kunna vara första Twilight-boken på svenska, men det var ett tag sedan.  
Senast köpta pocketbok
När jag senast köpte pocket hade de "ta fyra, betala för tre"-kampanj, så jag köpte "Rävungen" och "Tigerungen" av Torey Hayden, "Grundläggande genetik" av Mikael Fant (roman, inte facklitteratur) och "Snabba cash" av Jens Lapidus.
Favoritgenre
Fantasy och deckare :)
Ultimata längden på en bok
Lång! På bibliotek letar jag alltid efter tjocka böcker, och jag ser faktiskt inte åt böcker under 150 sidor. En bra historia och utvecklad intrig kan inte göras rättvisa på 80 sidor, enligt mig.
Favoritbokhandel
Ingen aning. Jag tycker en del om Akademiebokhandeln vid Sergels Torg, men jag vet att det är en rätt dyr bokhandelskedja.
Favoritbibliotek
Stadsbiblioteket :) Jag är inte där så ofta, men när jag är där kan jag bli helt hänförd av alla böcker som finns där. Annars tyckte jag ganska mycket om biblioteket i skolan.
Favoritplats att läsa, i hemmet
Sängen, sackosäcken hos mamma, min fåtölj och soffan i vardagsrummet hos pappa 
Favoritplats att läsa, utanför hemmet
Vasaparken, tror jag. Lagom stor park med bra bänkar.
Fem författare som du alltid köper i inbundet format
J. K. Rowling, Eoin Colfer, Anthony Horowitz... Kan inte komma på fler, men nu har jag rabblat upp författare där jag har hela deras bokserie i inbundet format.
Bästa lässnackset
Godis :) Inte choklad, men gärna karameller och hårda godisar som man kan tugga och suga lite på.
Bästa bakgrundsljudet vid läsning
Musik från radion. Eller rättare sagt, det är det bästa bakgrundljudet när jag sätter mig och slår upp boken. När jag väl har börjat läsa hör jag ingenting.
När på dygnet läser du helst
Runt 10-11 på förmiddagar och efter 3 på eftermiddagen. Inte för sent, för då kan jag inte koncentrera mig.
Bästa bakfylleläsningen
Ingen erfarenhet...
Bästa kollektivtrafikläsningen
Något utan alltför många karaktärer och extremt invecklad intrig. Man måste kunna plocka upp den och läsa i 20 minuter utan att behöva gå tillbaka och fundera på vem han var eller vad hon hade gjort när man senast läste. När jag läste "Samael" av Jorun Modén kunde jag inte lägga ifrån mig den, utan tog med den på min dagliga pendeltågsresa till stan. Den, och "Brick Lane" av Monica Ali, var väldigt bra tågläsning.

Jag sa ju det, onödigt men ganska kul. Nu vet ni mer om mina läsvanor :)
Bless// Johanna

Kommentarer
Postat av: Malin

Bokmal på deltid låter som ett utmärkt jobb ;)

2009-07-09 @ 19:36:56
URL: http://fliegen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0