Hampeveckan shaalalalalaa

Nu är jag tillbaka här igen, och denna gång för att stanna ett litet tag. Det har ju blivit en hel del resande fram och tillbaka, men nu är jag hemma till på onsdag. Då blir det London med hela familjen!

Förra veckan var en av de mest underbara veckorna i mitt liv. Ärligt. Jag var på ett helt fantastiskt läger, Hampeveckan, tillsammans med min kompis Sara. Hampeveckan är beläget på Björkenäsgården i Hampetorp, några mil öster om Örebro. Jag och Sara bodde i hennes familjs husvagn. Det var runt 300 ungdomar från hela Sverige där, och det fanns typ 50 sängar i olika stugor, så resten fick campa. Det var så sjukt mycket härligt folk där!! Massor av kristna ungdomar som ville träffa nytt folk och ha jättekul i en hel vecka. Jag och Sara lärde känna ett gäng tjejer från Eskilstuna vid första frukosten som vi umgicks med hela veckan. De var verkligen jättehärliga! Vi klickade direkt, och redan tredje dagen kändes det som att vi hade känt varandra i åtminstone två veckor! Dagarna spenderades ungefär så här:

08.15 - väckning (tidigt!!!)
frukost
morgonmöte
lunch/fika
seminarium
middag
kvällsmöte
kvällsfika
sen samling
01.00 - läggdags

Mötena var toppen! Vi samlades allihopa i den åttkantiga kyrkan och satt på hårda träbänkar i runt en och en halv timma och sjöng, lekte och lyssnade på undervisning av olika ungdomspastorer från mellansverige. Jag fyllde runt 20 sidor i min anteckningsbok med anteckningar från alla möten. Under veckan blev det även fotbollsturnering, volleybollturnering, bad, lek och den årliga fotbollsmatchen mellan ledarlaget och vinnarna i fotbollsturneringen. Jag fotade en hel del under båda turneringarna, och fick en del bra bilder. Vi badade nästan varje dag eftersom det var så varmt. På torsdagen hade vi +30 grader i skuggan. Snacka om att husvagnen var varm när man kom in då! Som tur var hade vi den precis bredvid skogen, så vi fick skugga under morgonen och kvällen. Vi sov i genomsnitt sju timmar per natt, och det kändes i slutet av veckan!

Det skönaste med lägret, och det som främst gjorde att jag kommer minnas denna vecka så länge, var atmosfären. En hel vecka omgiven av enbart kristna ungdomar och kompisar som delar min tro är verkligen något jag behöver en gång om året. Det blir som en "återhämtning" för hela den andliga delen av mig. Visserligen har jag hela året gått i kyrkan ett par gånger i veckan och inte varit ensam kristen i klassen, men större delen av mitt vardagsliv utspelar sig bland mindre religiösa människor. Att då få komma till en plats där alla har en längtan att komma närmare Gud och leva för Honom, och slippa vara annorlunda, är total läkning för själ och ande :) Tack!

Hampeveckan slutade i söndags. Min mamma och lillasyster kom dit på söndag förmiddag och var med en stund på avslutningsmötet. Efteråt åt vi lunch innan det var dags att säga hejdå till alla kompisar. Jag sprang runt en hel del och försökte hitta alla jag hade lärt känna under veckan. När jag till slut trodde att jag hade hunnit med alla kom en av ledarna ner till husvagnen just innan vi skulle gå. Han var bara 18 år, men var med som hjälpledare och vi hade lärt känna varandra lite. Jag hade bara vinkat hejdå, men när han kom och pratade lite fick han också en kram :) Som tur är finns Facebook så jag har redan blivit kompis där med ganska många av dem som jag träffade. Efter Hampe åkte jag, mamma och lillsyrran till mormor och morfar och sov över en natt innan vi åkte hem i måndags.

Det har varit en helt fantastisk vecka!
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0