Vecka 4 börjar här!

Jag har märkt en sak i min klass. När vi planerar in läxor, prov och annat sådant så pratar vi inte i datum, utan i veckor. Idag är det t ex inte den 20:e, utan tisdag vecka 4. Min mamma blev ganska förvirrad när jag började prata i veckor men för mig är det helt naturligt. Man får en bättre uppfattning om hur långt fram något är om man vet att det är tre veckor istället för att det är typ den 10:e februari och så måste man räkna antalet dagar. Tiden är värdefull, och det tar tid att räkna datum :)

Igår var det som sagt första dagen i vecka 4. Vi hade halvklass bild/teknik igår och jag började jobba på mitt designprojekt i bild! Jag ska bygga om en stol till en fåtölj, och min farmor och farfar var jättegulliga och både donerade en stol och fraktade den till skolan :) Jag hade fått det svårt att åka kommunalt med en pinnstol i handen, så farfar kom förbi skolan innan bildlektionen. Det var jättesnällt! Jag, min bildlärare och en vaktmästare hjälptes åt att dra loss pinnarna i ryggen ur sitsen så att jag stod där med en pall och ett ryggstöd. Sedan gick jag ner till tekniken och fick lite hjälp att borra i de befintliga hålen där ryggen skulle vara. Jag vill nämligen att min fåtölj ska luta lite mer än den gjorde, så jag borrade och limmade sedan fast ryggstödet igen. Det blev faktiskt riktigt bra :) Å andra sidan måste jag fixa lite med benen på stolen, för när jag lutade ryggen flyttades stolens tyngdpunkt så att den kanske skulle tippa om man satte sig. Det vore ju lite jobbigt, så jag ska antagligen göra medar eller något liknande att sätta på benen. Men det får bli nästa måndag.

Idag har jag varit väldigt duktig. På tisdagar slutar jag skolan 14.20, så jag tog med mig bikini och handduk till skolan, och åkte och simmade på vägen hem! Jag har ganska nära till pendeltågsstationen, och mitt emellan mitt hus och stationen finns en simhall. Jag har inte simmat på jättelänge, men igår pratade min gympalärare om vikten av att träna kroppen så jag gjorde slag i saken och stack till simhallen idag. Jag känner mig ganska duktig efter att ha simmat 500 meter! Om jag säger att det är 20 längder i 25-metersbassängen låter det som lite mer :) Detta tog mig ungefär 25 minuter, och efteråt satt jag i bastun en stund. Jag har alltid trott att man inte får ha badkläder på sig i bastun, men det satt några tjejer närinne i bikini och badbyxor. Jag såg i och för sig inga skyltar om attt det var förbjudet med badkläder därinne, så jag antar att de har tagit bort den regeln.

Annars har jag varit lite öm i tummen idag. Igår kväll hade jag mitt sovrumsfönster öppet, och när jag skulle stänga det klämde jag höger tumme! Inte särskilt roligt, även om jag inte kände av det så mycket. Det var speciellt en gång jag kände att det ömmade, och det var när jag skulle skala en mandarin. Jag har kvar den vanan som man hade i lågstadiet, att först trycka in hela tummen i mitten underifrån, dra ut tummen och sedan dra i kanterna på hålet som blir. Det var alltså det som min högra tumme inte ville.

Nu sitter jag och lyssnar på musik, chattar med lite folk och pluggar. Det är biologiprov på fredag på blodomloppet och immunförsvaret. Jag skulle helst gjort lite idag, lite mer imorgon och gått igenom alltihopa på torsdag men imorgon ska jag på öppet hus! Norra Real och Kungsholmens Gymnasium/Stockholms Musikgymnasium har öppet hus (samtidigt) och jag och mamma ska dit. Problemet med Norra Real är att man måste vara skriven i Stockholms Stad för att ha en chans att komma in där, vilket jag inte är. Jag bor ju i förorten och är därmed skriven där. På Kungsholmen har de inte samma regler, men utbildningen på Norra Real har (tydligen) en likvärdig utbildning här där jag bor, så alla som bor i Stockholm har förtur till Norra. Skulle det sedan finnas platser över kan jag ha en chans, men hur stor är sannolikheten att Natur/natur på Norra Real inte är full? Då spelar toppbetyg ingen roll, jag bor ju på fel ställe! Nu blev jag lite sur ;) Som tur är har jag faktiskt farmor och farfar som bor på Östermalm, men det är inte säkert att de går med på att låta det se ut som att jag bor där. Nåja, det löser sig :)

Nu måste jag snart sova. Men Britney Spears låt "Womanizer" är på radion, så jag tänker inte stänga av innan jag har hört hela låten :)
Bless// Johanna


Kommentarer
Postat av: Dragana

Åh, simmat har jag inte gjort på två år nu. Det saknar jag! ://



Att prata i veckor istället för dagar är lite enklare, men visserligen mer förvirrande!



(Svar: Tack för dina uppmuntrande ord! Det var snällt av dig att ta dig tid och läsa igenom allt!)

2009-01-21 @ 01:12:17
URL: http://iseedee.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0