Plugg!

Jag ska bara skriva kort nu, jag borde egentligen plugga. Det är biologiprov imorgon bitti och jag har antagligen inte läst så mycket som jag borde. Dessutom borde jag också öva inför musikprovet till Kungsholmens gymnasium, men jag kommer nog inte hinna det ikväll.

Igår var jag och mamma ju på öppet hus på Kungsholmen och Norra Real. Jag vet nu en sak säkert: jag vill verkligen verkligen gå på Kungsholmen!!! Det var så sjukt mysigt, fräscht och allmänt härligt så att mamma sa att hon också ville gå där :) Det hade verkligen likheter med min skola och det kändes bara jättebra att vara där. Det är väldigt många från AF som går till Kungsholmens kör-klasser så man skulle nog känna sig hemma där! Vi var på en trevlig presentation i aulan, och gick runt lite i skolan innan vi drog vidare. Vi skulle ju också till Norra Real, och hade planerat in allting så att vi skulle hinna. Så klockan 19 gick vi från Kungsholmen och tog tunnelbanan till Norra Real. De hade en presentation i sin aula 19.30, och vi hann bra till den. Rektorn på Norra var den enda som tog upp allting om hur ens hemkommun påverkar vilka skolor och kurser man får söka till. Jag som bor i förorten får ju inte söka naturvetenskap eller samhällskunskap i Stockholms Stad. Det suger! Anledningen ska tydligen vara att ungdomar i stan (härefter kallade "stadsungar") inte ska behöva åka ut till förorterna ifall de inte kommer in på en skola i stan för att ungdomar från förorterna (härefter kallade "förortsungar") tar platserna på de populäraste skolorna. Antagligen finns det likvärdiga utbildningar i förorten, men vem sa att lärarna är lika bra? Det är klart att jag kan förstå allt detta, men vi pratar ju faktiskt om gymnasiet och inte lågstadiet. Det är kanske inte så nödvändigt att gå i en skola nära hemmet. Det borde ju vara betygen som styr, inte hemorten. Har man inte tillräckliga betyg för att komma in på de populäraste skolor kan man ju i 99% av fallen inte skylla på någon annan än sig själv. Om man tar bort denna regel så bör ju alla förstås få så mycket hjälp som möjligt att få tillräckliga betyg, bland annat genom att folk som har det svårt i skolan får hjälp med läxor. På så sätt blir det mest rättvist enligt min åsikt. Men nu är det som det är, och jag accepterar det. Jag kanske skulle söka något estetiskt någonstans...

Idag har jag haft sista musiklektionen på tre veckor. Nästa vecka börjar intagningen till årskurs 4 i skolan, vilket betyder att alla musiklärare är upptagna och vi får ett antal håltimmar! Just nästa vecka har min klass ett specialschema, men de två nästföljande veckorna blir det hål så det skriker :) Inte helt fel faktiskt.

Jag har även läst ut andra delen i "Twilight"-serien idag. Jag tror faktiskt att det var längesen jag grät så mycket till en bok. Ibland var jag tvungen att torka mig i ögonen för att kunna läsa vidare. Jag vet inte riktigt varför jag grät så mycket, egentligen var det inte så fruktansvärt sorgligt. Det var nog mest rörande tror jag. Tänk om man fick uppleva sådan kärlek som personerna i boken...! Tur att det bara är en bok :) Nu ska jag fortsätta läsa tredje delen i "Eragon"-serien, "Konsten att vara snäll" som vi har i svenskauppgift i skolan och kanske börja läsa en mangaserie som heter "Deathnote". Allt i mån av tid. Den där mangan har jag lovat en kompis att läsa, även om jag kanske hellre skulle läsa riktiga böcker. Fast omväxling är ju aldrig fel.

Just nu lyssnar jag på musik och ska läsa igenom kapitlet i biologi igen. Jag kommer nog aldrig lära mig att skriva korta blogginlägg... :)
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0