Jag hatar hosta!!!!

Usch usch usch vad hemskt det är att vara hostig! Jag har ju varit det i ganska exakt en vecka och jag hatar det! I natt vaknade jag klockan 05.10 av att jag hostade så mycket. Jag var tvungen att gå upp och dricka i badrummet, gå tillbaka till sängen och ligga och vrida mig en lång stund innan jag somnade igen och när jag vaknade var jag jättetrött! Typiskt. När jag sedan åkte till skolan hostade jag hela tiden, och jag måste ha stört ganska mycket när vi tittade på film på första lektionen (biologi). Jag var tvungen att gå ut och dricka vatten och ta en halstablett, och sedan försiktigt smyga tillbaka över hela sketans klassrummet! Som tur var klarade jag resten av dagen genom att jag fick låna en vattenflaska av min kompis Felicia. Det var verkligen snällt! Jag hade ungefär en sån här hosta i höstas och då drack jag två mindre flaskor vatten om dagen! Vi får väl se om jag kommer upp i samma mängd den här gången.

Idag har jag faktiskt haft en helt vanlig skoldag. Fredagar är enda dagen då jag inte har musik så det var inga inställda lektioner idag. Ganska skönt faktiskt. Jag har kommit på att jag inte umgås med hela klassen när vi har massa håltimmar. Det blir liksom att alla bara umgås med sina närmaste och sprids ut över hela stadsdelen. Så idag kändes det bra att allt var som vanligt.

Vi tittade på en mycket obehaglig film på SO:n idag. Vi har precis börjat jobba med andra världskriget och mellankrigstiden och idag skulle vi lära oss mer om Hitler. Detta gjordes genom att prata lite och börja se filmen "Hitler- rise of the evil". Den handlar inte så mycket om själva kriget utan om hur han kom till makten och hur han var. Det var riktigt skrämmande! Killen som spelade Hitler var riktigt duktig på att imitera hans tal och verka helt galen. Jag blev ganska illa till mods när jag tänkte på att det faktiskt bara var en imitation av en verklig person som antagligen var ännu hemskare och vidrigare i verkligheten! Tänk att det finns sådana galningar i världen, som inte gör annat än att babbla om hur allt är judarnas fel! Det Hitler gjorde får aldig någonsin glömmas bort! Skulle vi glömma skulle det kunna upprepas. Den tanken tynger som en sten i bröstet. Det får ALDRIG NÅGONSIN hända igen. Som Hitler sa i filmen: "Vad vi säger kommer glömmas imorgon. Vad vi gör kommer leva vidare i tusentals år." Låt oss alla se till att det inte faller i glömska.
Jag kan bara inte förstå hur man kan bygga hela sin världsbild på att allt är judarnas fel! Att det är någons fel över huvud taget. Vi är alla lika ansvariga för såväl framgångar som motgångar i världen. I alla avseenden. Miljökris, finanskris och världens allmänna ondska beror på oss, men det är också vi som lever nu som har möjlighet att göra något åt allt elände. Man kan skylla på diverse tidigare generationer, från föräldrar till Eva och Adam, men det viktiga är egentligen inte vem som är skyldig för vad utan hur vi försöker lösa saker och ting nu. Det är vad som verkligen räknas.

Om ungefär en timma ska jag åka till kyrkan. Fredagskväll = ungdomsmöte. De flesta kompisarna kommer, och jag ser fram emot att åka. Lika kul varje fredag! Men först tror jag att jag ska lägga mig och läsa en stund. Jag har lite lite ont i huvudet och då hjälper det att läsa. Jag har fortfarande kvar typ 300 sidor i tredje "Eragon"-boken :)

Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0