Romme!!

Igår hade jag sjukt kul! Det var den årliga vinterfriluftsdagen, och jag var för första gången i Romme Alpin och åkte slalom. Det var så otroligt kul!!! Allt började klockan 4.40 på morgonen med att mamma väckte mig! Vi skulle vara i skolan klockan 6, så jag var tvungen att gå upp sjukt tidigt. Det känns idag... I vilket fall som helst gick det sju bussar från skolan vid 6.15. Vi var tio personer från min klass och vi delade buss med klass 7e från vår skola. Sjuorna är alltid jättestökiga men de var faktiskt hyfsat lugna då. Jag och fem kompisar satt väldigt långt fram i bussen under den tre timmar långa resan. Vi tittade på "Forrest Gump" på ditvägen och "Simpsons"-filmen på hemvägen. Vi kom fram till Romme Alpins anläggning vid 9 och började åka runt 9.30. Jag och några till hyrde skidor och vi fick dem direkt. Någon hade sagt att det kunde ta uppemot två timmar att få skidor, så vi hade verkligen tur. Jag åkte med mina kompisar Marre, Elin, Olivia och Elsa. Felix åkte med oss en liten stund på slutet också. Vi tjejer åkte direkt upp i sittliften och ner på andra sidan. Där var det nästan inga människor alls så vi fick nypistade backar! Grymt skönt! Vi var allihopa vana skidåkare så det blev en hel del branta backar under dagen. Mellan 9.30 och 11 åkte vi runt i Sydbackarna där det inte var så mycket folk. Vi åt lunch i en värmestuga runt halv tolv och åkte sedan vidare fram till klockan 3. Det var mulet under morgonen och dimmigt en liten stund men sedan kom solen och det blev helt blått på himlen! Det var så sjukt vackert när man stod på toppen och tittade ut hur långt som helst över snötäckta träd som solen fick att glittra! Man var hänförd :) På sidan av backarna i de flesta skidorter finns små spår med gupp som alla galna småbarn hoppar på. Där åkte vi! Det var jättekul att skutta runt lite, och det var där som Marre gjorde gruppens första fall :) Jag ramlade en gång, och det var ett klumpigt fall. Stod nästan stilla på skidorna, korsar skidorna och drattar på höften! Smidigt värre... ;) Vi åkte en liten stund med vår kompis Felix, som är väldigt väldigt bra på att åka skidor. Han skojade och sa att han var tvungen att skärpa sig när han åkte med oss för att vi skulle föra vidare ryktet att han är klassens bästa skidåkare. Så han showade lite och hoppade och hade sig :) Jag tror att han kan behålla sin självutnämnda titel ett tag till... När vi åkte hem tittade vi som sagt på "Simpsons"-filmen och pluggade biologi. Det var en riktigt riktigt bra dag!

Vi kom tillbaka till stan klockan 7 och jag åkte då till farmor och farfar. Mamma hade körövning i kammarkören hon sjunger i, men hon kom och hämtade mig och min lillasyster hos farmor och farfar vid 9. Då var jag galet trött och bloggade därför inte. Jag var trött idag också, men nu är jag här och skriver.
Bless// Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0