Fy för gråmulet!!

Hela veckan har ju haft helt underbart väder, och så är det mulet och äckligt idag! Jag känner verkligen vilken inverkan vädret har på mig. Fy!

Igår kväll var jag på väg att skriva ett inlägg, men jag låg i sängen och höll på att somna med datorn på magen, så jag stängde av och sov istället. Så nu skriver jag.

Igår var jag på workshop på Nordiska muséet större delen av dagen. Min bildlärare hade delat ut lappar i skolan om en workshop där man kunde få redesigna kläder och utmana sin föreställning om hur ett klädesplagg kan bäras. Jag tyckte att det lät jättespännande, så jag gick dit. Det var jättekul! Det började med en liten visning av muséets utställning "Fair Fashion" som handlar om hur vi konsumerar kläder idag. Lite läskig utställning, men den innehöll också en del om hur man kan köpa ekologiskt, second hand och redesignat. Sedan gick vi ner till den stora hallen där man hade ställt upp ett antal bord och symaskiner runt den stora statyn av Gustav Vasa. Det fanns massor av second hand-kläder där, och några tjejer pratade lite kort om tips på vad man kunde göra för något, och sedan var det bara att sätta igång och jobba. Jag gjorde en kjol med fastsydda leggings av en grön långkjol och en svart långärmad tröja! Jag stack in benen i ärmarna på tröjan, sydde ihop halsringningen (som behöver fixas lite till, ser lite kul ut just nu) och vek nederkanten av tröjan över linningen på kjolen och sydde fast. När man har på sig den ser det ut som svarta leggings och en grön kjol med svart linning. Det blev faktiskt rätt snyggt! Jag trodde att den skulle bli helt hemsk men det var inte så farligt :) Men som sagt behöver den fixas lite i grenen. Om man tittar på den mot ljuset ser man att grenen hänger jätteknäppt. Ser lite ut som att man har ett par alldeles för stora kalsonger på sig... :) Men det var kul att bli inspirerad att sy om kläder. Det kanske jag fortsätter med.

Annars tittade jag, mamma och lillsyrran på film igår kväll. "Kalle och chokladfabriken" gick på femman, och sedan såg vi "Pongo och de 101 dalmatinerna" på DVD. Det var hur länge sen som helst som jag såg den filmen, men jag älskade den när jag var liten. Fick den i födelsedagspresent, och jag kan bara konstatera att jag fortfarande älskar den, fast jag hade glömt bort en hel del!

Idag ska jag åka och köpa en vårjacka!
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0