Valborg

Valborgshelg är skön helg! Det är riktigt härligt att ha långhelg just nu. Min lillasyrra är på Öland på sin kompis landställe, så jag och mamma är hemma själva. Det är så skönt! Vi softar, handlar och lagar massa mat. I onsdags hade vi det årliga valborgsfirandet i skolan. Alla 1080 elever stod på skolgården och sjöng in våren. Dessutom sjöng manskören (alla killar i högstadiet) ett par sånger bl a. Björn Skifs "Hooked on a feeling"! Det gör de i och för sig varje år, men vi tjejer skriker lika mycket varje år. Killarna i nian sjunger också alltid en serenad, och det ska våra killar göra nästa år!! Efter lunchen gick jag , Maria, Anna och Gordon och shoppade. Jag och Marre har båda fått presentkort i födelsedagspresent, så vi hade bestämt att vi skulle använda dem då. Anna följde med för att hon skulle titta på skor och Gordon hade inget att göra. Han stod ut med att gå i kläd- och skoaffärer med tre tjejer i två och en halv timma! Vi var faktiskt lite imponerade, de flesta andra killar som har följt med och shoppat genom åren har inte fixat så länge. Å andra sidan erkände han att han var lite trött efter två timmar. Det var rätt kul när vi var inne på Feet First för då såg vi en tjej som satt och provade skor och en kille som satt bredvid och såg hyfsat uttråkad ut. Jag knuffade till Gordon lite och sa att han hade en kompis på bänken :) Jag tyckte att det var rätt kul att han följde med, men det blir inte riktigt samma sak. Om det bara är tjejer kan man gå och titta på ett helt annat sätt, har man med sig en kille måste man tänka på honom också. Nåja, han var helt fri att dra när han ville. 

På kvällen var jag och familjen och tittade på en majbrasa. Vi var på kyrkans församlingsgård och min lillasyster dansade med dansgruppen på scenen. Hon och jag träffade några kompisar och drog runt där på gräsmattan. Jag drack inte, förstås, men vi verkade nog lite... påverkade :) Vi ramlade runt och skrek av skratt! Jag tror att jag tog emot både syrran och hennes kompis ett par gånger, och höll själv på att ramla på min kompis Sara. Vi hade sjukt kul! Tyvärr började det regna, så vi var bara kvar till runt tjugo över nio. Då kände vi allihopa att vi var ganska färdiga fast vi bara hade varit där i en och en halv timma. 

På torsdagmorgonen skjutsade mamma syrran till hennes kompis tidigt på morgonen. De skulle åka mot Öland kl. halv nio, så de åkte hemifrån runt åtta. Jag tror att jag var vaken när de åkte, men jag låg i sängen och de ville inte störa mig eftersom de trodde att jag sov. Hon var lite ledsen över att hon inte fick säga hej då till mig, men hon ringde på kvällen istället. Jag och mamma var helt utpumpade på kvällen för att vi hade varit riktigt aktiva. På morgonen byggde jag ihop mina skrivbordslådor som jag inte hann göra för två veckor sen. Sedan planerade jag och mamma vad vi skulle göra, och letade recept. Runt klockan tolv åkte vi till IKEA (igen) och köpte lillasyrrans skrivbord, skrivbordsstol, en matta, papperskorgar och ett utomhusbord. Vi lämnade av de grejerna hemma och åkte sedan och handlade på Coop i Vällingby. Vi skulle ha middag och ingredienser till mitt bakprojekt. Detta bakprojekt sattes igång efter lunchen (som bestod av en macka och tortillachips). Jag bakade helt själv chokladbiskvier! Det är inte så svårt, men man måste tycka om att baka och ha en del tålamod. Det tog två timmar att baka 31 biskvier! För mig kändes det som en halvtimma för att jag hade så kul! När jag skulle lägga på chokladkrämen på bottnarna satt jag säkert 40 minuter för att krämen skulle få en fin form, samtidigt som jag fantiserade om hur det skulle vara att jobba som konditor :) Min farfar var konditor, så jag ska fråga honom noga om hur det är. Biskvierna blev sjukt goda, men väldigt mäktiga. Efter det baket försökte jag och mamma installera den DVD hon köpte medan jag bakade. Det gick sådär. Jag är lite lagom teknisk, men mamma är inte det :) Vi gjorde exakt som det stod i beskrivningen (TV-koppling till DVD, DVD till TV och TV till box). När vi sedan testade kunde vi inte få in det digitala TV-nätet utan bara det analoga. Jag sa till mamma att det kändes som att man skulle ha TV-kopplingen till boxen, boxen till TV:n och TV:n till DVD:n. Till slut ringde vi pappa och han frågade om vi hade tittat i instruktionsmanualen för boxen. Det hade vi inte, och där stod det att jag hade rätt! Tyvärr funkar inte DVD:n ändå, för vi saknar en sladd. Vi kommer antagligen köpa den idag eller imorgon. Sedan lagade vi mat. Mamma gjorde fisk- och skaldjurssoppa och jag panerade fisk och hade ris till. Efter maten var vi så trötta att vi bara slängde oss i soffan och tittade på TV. Vi hade ätit färdigt vid kvart över sju, och gick och lade oss vid tio. 

Idag ska vi in till stan och handla lite och se Andy Warhol-utställningen på Moderna Muséet. 
Bless// Johanna  


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0