Och när måndag-fredag är förbi...

...blir den lägenhet jag sitter i
fylld utav minnen som tär och förstör...

Vid närmare eftertanke håller jag inte med Orup helt :) För det första har jag ingen lägenhet, och den fylls därför inte av minnen :)

Men måndag-fredag är ju faktiskt förbi. I måndags var det första dagen efter lovet! Jag hade massa energi och spritt i benen på morgonen. Det var jättekul att se alla igen! 
   I torsdags var vi och simmade i Eriksdalsbadet. Tisdag 15/4 har vi livräddningsdag i skolan, så vi var där för att öva livräddning. Det var sjukt roligt! Vi simmade först 200 meter. Sedan delade vi in oss i par och övade på bogsering. Man skulle bogsera en person som var ungefär lika stor som en själv 25 meter och sedan dra upp denna på kanten. Jag och Maria var ett jättebra team, även om det var jobbigt att bogsera. Vi skulle även dyka när vi var i vattnet och nudda botten på två meters djup. Första gången fick jag panik. Jag vände ner i vattnet och tog ett par simtag med armarna. När jag sedan sparkade med benen kände jag att fötterna var ovanför ytan. Då blev jag stressad och rädd och började simma frenetiskt med armarna. Självklart råkade jag släppa ut en hel del luft då. När jag hade kommit halvvägs kände jag att luften var på väg att ta slut. Jag vände uppåt och råkade slå i handen i bassängkanten. Då fick jag panik och försökte ta mig upp så snabbt det gick. Jag blåste ut i princip all luft när jag trodde att jag skulle komma upp över ytan, men då var det fortfarande någon decimeter kvar. När jag till slut kom upp simmade jag snabbt in till kanten och satte mig innan jag kunde andas och lugna ner mig. Efter en liten stund kunde jag testa igen lite längre ut från kanten. Då fixade jag det. Jag började på samma sätt, men när jag kände att fötterna var över ytan pressade jag bort paniken och simmade lugnt neråt. Jag testade en tredje gång innan jag gick upp ur bassängen, och då gick det galant! Däremot måste jag antingen lära mig att titta under vatten eller köpa simglasögon till livräddningsdagen. I torsdags skulle vi bara nudda botten med handen, men då ska vi plocka upp en ring ur vattnet. Eventuellt ska jag gå till simhallen hemma på lördag eller söndag.

I torsdags hade jag också praktiskt prov i hemkunskap. Vi har inte hemkunskap i nian, så slutbetygen kommer i år. Provet gick ut på att man skulle laga en valfri rätt ensam. I vanliga fall jobbar vi i par men nu gick halva klassen iväg för att göra en uppgift i en affär. Det gick riktigt bra och blev jättegott! Jag gjorde frikadeller (kokta köttbullar) i tomatsås med spagetti och kokta ärtor och morötter. Det enda som inte var så bra var att jag råkade torrkoka grönsakerna. De blev inte brända, men allt vatten hade försvunnit ur kastrullen. Nåja, allt annat blev sjukt bra!

Vi har i religion jobbat med islam, och det var prov i fredags. Det kändes riktigt bra, men vissa grejer på G-delen stod varken i kapitlet eller kriterierna. Man skulle skriva vad typ heliga skrifter och andliga ledare heter i dels islam, men också kristendom och judendom! På en annan fråga skulle man skriva svar på "Guds ord" i de olika religionerna. Vi fattade ingenting, så vi fick fråga en lärare för vår parallellklass eftersom vi hade vikarie. Hon förklarade att vi skulle skriva hur Guds vilja kommer till människorna! Mycket tydligare...(inte!). Nåja, VG/MVG-delen gick bra, även om jag förmodligen får VG. Lärarna i SO bedömer oss åttor efter hur niorna ska kunna resonera! Min mentor säger att varje årskurs har sina egna betygskriterier, alltså att vi blir orättvist bedömda! Vilken tur för lärarna att åttans betyg inte räknas till gymnasiet!

Menmen, nu måste jag sova. Redogörelse för min händelserika helg kommer förhoppningsvis imorgon, det beror lite på hur mycket läxor jag får.
Bless// Johanna 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0