For what it's worth, I think there's nobody like you

Idag har jag haft tre saker på mitt skolschema: musik, lunch, musik. Mellan kl 9 och 12 var alla nior i aulan för att öva uruppförandet av ett 35 minuter långt körstycke av Carl Unander-Scharin med text av några av William Blakes dikter. Stycket innehåller nio satser, varav sex där jag är med och sjunger. Vi hade samma repetition igår, och idag avslutade vi med att sjunga igenom hela stycket från början till slut. Det tog 35 minuter, men var väldigt kul och otroligt vackert! Stycket heter "...hold infinity in the palm of your hand..." och är bitvis ganska krävande. Det ska sjungas starkt, svagt, högt och lågt. Det allra svåraste är när vi i sista satsen sjunger väldigt högt väldigt svagt. Kräver en hel del teknik och uppsjungning! Om någon utomstående skulle få höra alla råden som musiklärarna ger när de ska beskriva sångtekniker skulle den personen antagligen inte förstå någonting. Exempel: "Sjung med gäspkänsla", "Gör ett valv i munnen", "Öppna gommen", "Tryck tonen upp i (ansikts)masken" och "Tänk att ni luktar på en blomma, så att ni känner alla håligheter i näs- och kindregionen" för att nämna några. Det låter jätteknäppt, men det ger verkligen en bättre sångteknik :)

Efter den långa repetitionen var det lunch, och efter det hade min klass musik med vår lärare i en timma och en kvart. Vi övade på en hel del sånger som vi ska sjunga på våra tre konserter på fredag, lördag och söndag. Det lät riktigt bra! Ett par kompisar som inte riktigt orkade vara med på musiken igår var med idag, och de gjorde stor skillnad :)

Igår satt jag uppe till halv elva och broderade. Alla lärare håller på och sätter våra betyg nu, och det enda som skiljer mig från ett bra betyg i syslöjd är ett broderi som jag måste göra färdigt. Jag trodde att jag var tvungen att göra färdigt det till idag, därför satt jag uppe länge igår och broderade för glatta livet. Till slut var jag trött och höll på att ge upp när jag fick en knut på tråden. Då orkade jag inte mer, utan pratade med mamma och bestämde att jag skulle prata med min slöjdlärare om när det var tvunget att vara färdigt. Som tur var sa hon att jag inte behöver vara färdig förrän den 5:e juni! Så ikväll ska jag fortsätta så att jag blir färdig snart. Det ska bli skönt!

Just nu lyssnar jag på James Morrison. Jag hade ingen aning om att han var kristen, men på sista sidan i bookleten står det "Firstly I would like to thank the Almighty for my gift of life and the blessing of music. Thanks for giving me something that I can believe in". Jag kan bara hålla med.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0