Åt alla håll

Idag har blivit en dag av resande och transporter av olika slag. Det blev en del farande både hit och dit.

Allt började med att vi hade orienteringsdag idag med skolan. Orienteringen var placerad vid Rösjön någonstans mellan Sollentuna och Mörby. För att komma dit fick vi åka med pendeln in till stan och ta tunnelbanan ut åt andra hållet. Det gick en blåbuss från min pendeltågsstation direkt till Mörby Centrum, där vi skulle ta bussen allihop till Rösjön, men den tog längre tid än att åka in till stan och ut igen. Vi mötte typ hela klassen vid Mörby Centrum och åkte bort till campingen där vi skulle orientera. Jag sprang med min kompis Marre, och det gick faktiskt riktigt bra. Vi var lite fel vid en kontroll som vi fick leta en del efter, men annars gick det bra. Vi sprang hela banan (3 km) på 58:40, alltså nästan en timma. Vi var lite stolta över att ha slagit ett par killkompisar, men de hade å andra sidan stannat för kisspaus, så de skyllde på den pausen :)

Efter orienteringen, som var slut vid tolv, åkte vi hem samma väg som vi hade kommit. När jag kom till pendeltågsstationen tänkte jag ta bussen hem till mamma. Men när jag tittade på den stora tavlan med bussavgångarna gick ingen av mina bussar! Den första bussen skulle gå vid halv tre, och jag var där vid halv två! Så jag tog ett snabbt beslut och tog bussen hem till pappa istället. Jag tänkte att han skulle vara på jobbet och att jag bara kunde gå in och duscha och käka lite. När jag närmade mig huset såg jag att altandörren var öppen. Jag gick fram och tittade in, och där satt pappa vid köksön och jobbade på sin dator! Han blev lika förvånad över att se mig. Det visade sig att han hade lämnat in bilen på service (välbehövligt) och jobbade hemifrån just idag. Vilket sammanträffande! Så jag fick sällskap under eftermiddagen.

Jag stannade hos pappa tills klockan var tio över fyra. Då skulle jag åka iväg och dansa inne i stan och pappa skulle åka och hämta bilen. Så jag tog bussen till pendeln och pendeln in till stan. Det är inte alla dagar man åker in till stan, hem och in ingen! Men det gjorde jag, och gick och dansade på ett ställe på Söder som heter Danscenter Stockholm. Det var kul men jobbigt och svårt. Min lärare gör ganska svåra och konstiga steg, men det är så sjukt roligt! När jag åkte hem ringde min lillasyster och undrade när hon och min kusin Amanda skulle hämta mig vid pendeln. Amanda är barnvakt/middagssällskap åt min lillasyster varannan torsdag när jag är på dans och mamma sjunger i kör i stan. Min lillasyrra är 11 år och lagar inte mat åt sig själv, plus att hon skulle få vara ensam i runt fyra timmar, så Amanda kommer istället.

Som tur är har jag lånat två böcker på skolans bibliotek i veckan, så under alla resor har jag något att göra. Just nu läser jag en bok som heter "Ful" av Scott Westerfield. Den är bra och man fastnar verkligen i den och vill läsa mer, men i början och på sina ställen kan den nästan bli lite barnslig. Storyn utspelas i framtiden och vissa beskrivningar och teknologiska grejer blir lite barnsliga, som "tandborstningspiller". Men den får en att tänka till om skönhetsideal, måste jag säga.

Nu ska jag snart försöka få min lillasyrra att gå och lägga sig.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0