Sommardrömmar...

                                


Jaha, glad midsommar på er därute. Det är årets längsta dag idag! Det betyder egentligen att det blir mörkare nu, men det ska jag inte tänka på. Det är deprimerande :)

Idag har jag och familjen varit på Skansen och firat. Vi fick stå 30min i kö för att komma in. De skulle resa midsommarstången kl 14 men vi kom in vid tio över. Vi trodde att vi hade missat allt, men när vi kom fram skulle de precis bära upp den sista biten. Det var en jättefin midsommarstång, med hjärtkransar och allt. När de var färdiga var det några som spelade lite folkmusik och sedan blev det dans. Jag var den enda i familjen som ville dansa, de andra tittade på. Jag hoppade helt enkelt in i en ring, tog en kvinna med spanskt utseende i ena handen och en lång man som jag tror var amerikan i andra handen. Kvinnan bredvid mig pratade svenska med lite accent, men den långe mannen och hans kompis förstod i princip ingenting. Det var jättekul att dansa!!!!!!! Men det var sjukt trångt. Det var sex eller sju ringar med människor och trots det rörde man sig cirka en meter per dans. Jag lyckades faktiskt ta mig ett drygt varv runt stången på sju danser. Det var dels de välkända "Så gå vi runt kring en midsommarstång" och "Små grodorna (förstås)" men även mindre välkända danser då det bara gällde att lyssna på vad danslederskan i folkdräkt sa och titta på de andra. Det fanns ett par människor i ringarna som hade folkdräkt och kunde danserna. I den sista dansen jag dansade skulle man dansa två och två och då fick jag dansa med en man i folkdräkt som visste hur man skulle göra. Han var i 30-årsåldern och jättetrevlig :) Jag ska definitivt komma tillbaka och dansa igen någon gång. Säg till om du vill haka på! :)

Bless// Johanna (tyvärr utan krans i håret, såg däremot många andra som hade kransar med eller utan blommor. Även en del killar med björkkrans!)




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0