Varning! Långt inlägg.

Hej! Nu är jag hemma igen. Jag har haft en av de roligaste veckorna på hela året! Kyrkans barnläger!!!!! Det började med att vi åkte till kyrkan i lördags eftermiddag. Jag träffade mina kompisar Sara och Johanna och vi skuttade runt och skrek en stund. Det är jättekul att träffa folk som man inte har träffat på hela sommaren. Bussresan dit tog två och en halv timma och det regnade under stora delar av resan. Vi fick veta rumsindelningen på bussen. Jag, Sara och Johanna sov i en stuga med två rum. I det andra rummet bodde våra kompisar Philip, Simon och Tobbe. Det fanns en dörr mellan rummen, men vi var tvugna att öppna den med kniv eftersom det inte fanns något handtag :). När vi kom dit visade det sig att det skulle bo en tjej till i vårt rum. Hon hette Amanda och bor i Dalarna. Hon är grymt skön och vi hade jättekul!

Jag minns inte riktigt allt vi gjorde, men här är ett urval:

På söndagen badade jag och tjejerna först av alla. Klockan var typ halv elva på förmiddagen och vi hade just avslutat bibelsamlingen. Det var faktiskt varmt i vattnet (Hjälmaren). Samma dag lekte jag Boll över buske med killarna i vår stuga och Jocke och Simon. De sistnämnda var ledare. De är något eller några år äldre än mig, jätteroliga och så otroligt snygga!!! :) De kommer antagligen nämnas en del här. I vilket fall som helst lekte vi den här leken som går ut på att man ska kasta en tennisboll över en buske (eller ett hus eller liknande) och laget på andra sidan ska ta lyra. När ett lag tagit tre lyror springer man runt busken och försöker kasta bollen på någon i det andra laget. Det var jättekul att leka, tills jag kastade upp bollen i en tall. Den fastnade ganska högt upp och vägrade komma ner. Till slut klättrade Simon upp i trädet och skulle hämta den. Problemet var att han inte kunde klättra hela vägen. Jag vet inte hur han gjorde, för vi blev tvingade bort till lunchen, men han fixade det. När jag sa "Ledsen för besväret" svarade han att jag inte skulle få vara med och leka nästa gång :)

På måndagen lekte jag en hel del. Flaggan, fotboll, Trasan och tärningsleken (med kortlek, vi hade ingen tärning) för att vara exakt. Det blev dåligt väder efter lunch så då passade det att leka tärningsleken inne. Flaggan och fotboll lekte jag på workshopen efter lunch. Jag och mina kompisar valde Sport & Lek (som för övrigt leddes av Simon och Jocke) eftersom de hade lovat vattengympa! Tyvärr blev det vattengympa i tio minuter pga vädret. Redan när vi spelade fotboll började det regna och på bryggan haglade det. Simon såg en blixt när vi var i vattnet och alla sprang snabbt upp på bryggan. Våra kläder på stranden var dyblöta. Sedan sprang vi runt hela gården och skrek "Sport och lek är de bästa! Heja heja sport och lek!!". Det var jättekul, men jobbigt.
   På kvällen blev det full storm (nästan) och halv ett på natten gick strömmen. Som tur var kom den tillbaka vid frukosten dagen därpå (eftersom vi bad innan frukost att vi skulle få el).

Tisdagen var lika fylld av regn och blåst, även om det lugnade ner sig framåt kvällen. Innan lunchen hittade jag och några kompisar på ett spexnummer till sista kvällen. Det hette 35 sätt att sätta sig på en stol, och det var i princip vad numret gick ut på. Vi hittade på och skrev ner 35 sätt att sätta sig på en stol och övade detta. Jag utförde två av dessa sätt och presenterade resterande. Mina nummer var 16: Hoppa bock och 29: Rondat. Jag behöver väl inte skriva vad de innehöll (en rondat är en form av hjulning). Det var verkligen hyperkul att visa upp på torsdagskvällen.

Onsdagens eftermiddag fylldes av skog. Jag var med på workshopen Piratjakten. Det gick ut på att två av ledarna klädde ut sig till pirater och placerade ut fyra flaggor i skogen. Sedan skulle vi deltagare försöka hitta flaggorna när vi hade fått se på en karta ungefär var de var. Samtidigt skulle vi undvika att bli kullade av piraterna. Då fick man gå till fängelset och stanna där tills någon befriade en. Det var nästan lite läskigt när piraterna kom. Vi var 17 "piratjägare" som sprang bokstavligen över stock och sten. Det fanns ett antal låga stenmurar i skogen att ta sig över. Men som tur var tittade solen fram under dagen! Då kunde vi torka efter vattenkriget som bröt ut på eftermiddagen. Vi hade en tävling då ledarna stod uppställda med nummerskyltar på magen. På skyltarna stod 10, 30, 50 eller 100. Det var poängen man fick om man träffade med vattenballong på ledaren! Fatta vad kul att få kasta på ledarna! Jag fick en fullträff rakt i bröstet på Simon :) Men sen hade de förstås vattenballonger i händerna och när alla hade kastat hämnades de :) Och så var kriget igång. Alla blev sjukt blöta!
   På kvällen var det spökrunda, då alla som ville gick i gruppen i skogen längs en bana och ledarna hoppade fram och skrämdes. Jag gick inte spökrundan, det har jag aldrig gjort. Jag klarar inte folk som hoppar fram och skräms. Vi var faktiskt sju-åtta personer som inte gick. Det var nog rätt tur för när alla skulle gå och klä på sig ytterkläder var det en tjej som inte ville gå och började gråta. Då var det skönt att jag och två kompisar kunde gå fram och säga att vi inte heller skulle gå. Fast en av ledarna tyckte vi var lite fega. Det gjorde inte så mycket.

Sen till slut kom sista hela dagen: torsdagen. På kvällen var det spex. Min lillasyrra och hennes kompisar dansade en dans som hon hade gjort. Jag visade upp 35 sätt att sätta sig på en stol och ett flum-yoganummer med min kompis Johanna. Vi kallade det yoga med Jårtron och Jett. Jårtron och Jett kommer från början från att vi tänkte kalla oss J1 och J2. Det var galet kul, för hela lägret var med och gjorde våra knasiga rörelser. Jag gillar bäst Hakan:
-
Sitt på golvet och lägg höger hand på höger vrist.
- Lyft benet så du har foten i höjd med magen och böjt ben så fotsulan pekar mot magen.
- Ta vänster arm under höger ben och stick in handen mellan armen och benet.
- Har du gjort rätt ska du nu kunna klia på hakan :)
Det var flummigt. Sedan gick vi ner till vattnet och grillade korv. På kvällen kom min lillasyrra och hennes två kompisar Sofia och Annika in till oss. Vi och killarna var uppe till kvart i två och flummade. Philip la sig i sängen hos min lillasyrra, Sofia och hämtade sitt eget täcke och la sig på golvet med Sofia och Annika. Sen tänkte han att han skulle sitta på en stol och sova, men jag kom på att om han somnade skulle han ramla ner och då gick han in till sig :) Sen på fredagen åkte vi hem kvart i elva. På bussresan var alla trötta :)

Så nu är jag hemma igen. På tisdag bär det av till Göteborg och visit hos mina kusiner.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0