På snabb visit hemma hos mig själv

Ja, nu är jag hemma igen. Igår kväll kom jag tillbaka efter 6 dagar i Ekenäs, Finland. Det var en rätt kul resa. Vi umgicks med farmor och farfar, farmors syskon Brita och Sven och Svens fru Kenna. Det blev lite av en sol- och badsemester. Jag badade två gånger, och min lillasyster badade fyra gånger. Fast eftersom det var i Finland borde jag väl säga att vi simmade ett antal gånger. På finlandssvenska badar man i badkaret och simmar vid stranden. I Ekenäs pratar man i princip bara svenska. Det märks speciellt på alla skyltar. I de finska delarna står t ex gatunamn och ortsnamn på skyltar på finska först och svenska sedan, men i Ekenäs står svenskan först. Dessutom måste alla som arbetar i svenskfinland kunna både finska och svenska, vilket inte är så självklart i andra delar av Finland. Min farmor och farfar är från Finland, och jag påpekade för farmor att hon började prata mer finlandssvenska för varje dag hon var där. Det var rätt kul faktiskt. Annars var det trevligt. Vi fick låna en lägenhet av Britas bästa väninna Britt. Den var fin men inte så modern. Hela köket såg ut att vara från typ 50-talet :) Britt själv var hos sin mamma som bodde på landet någonstans. Innan vi åkte därifrån skrev vi ett kort och ställde på köksbordet där vi tackade så mycket. Jag och lillsyrran hjälpte till en dag på Emmaus i Ekenäs. Sven och Kenna arbetar mycket där och de frågade om vi ville hjälpa till att fixa skyltfönstren. Min lillasyster blev helt lycklig när hon såg att detta inkluderade att klä en skyltdocka. Emmaus är en second hand-kedja, och det fanns en del att välja på. Vi klädde dockan med en svart-vit-grårutig kjol, ljusgrön V-ringad t-shirt och en kort vit skinnkavaj. Hon fick dessutom en vit tyghatt och ett blått halsband. Det blev faktiskt riktigt snyggt! Vi plockade även fram lite böcker och prydnadssaker som vi ställde i fönstren.

Nu kommer jag vara hemma en vecka innan det är dags att dra igen. Denna gång ska jag, lillplutten och mamma till Blidö. Vi ska hyra ett hus från tisdag till söndag och fira lillsyrrans födelsedag där. Den dagen kommer pappa också komma dit. Mamma berättade att huset är ett ombyggt båthus och ligger en sisådär fem meter från havet!!! Vi kommer ha egen brygga och bada typ hela tiden. Jag och syrran har bestämt att vi ska bada på morgonen en dag. Det ska bli sjukt kul!

Ha en fortsatt bra sommar och hälsa alla du känner från mig :)
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0