Vad ska man egentligen med en mage till?

Jag är inte riktigt kompis med min mage just nu. Det är lite irriterande. Visst, cred till magen för matspjälkningen och allt det där, men min mage har krånglat de senaste dagarna. Jag börjar bli trött på det nu.

Allt började i torsdags morse (var tvungen att få använda den inledningen). Jag vaknade 06.30 och hade knasigt ont i magen, ungefär under magsäcken i höjd med höften! Inte bara lite magknip, utan så ont att jag knappt kunde gå och höll på att kräkas. Jag tog mig ner till badrummet, tog en värktablett och gick och la mig i sängen och väntade på att tabletten skulle börja verka. Jag hade så ont att jag knappt kunde ligga stilla. Till slut somnade jag, och när jag väcktes för att gå till skolan hade jag inte ont längre. Sedan kom det tillbaka under dagen, speciellt när jag rörde mig (när jag sprang till tunnelbanan). På eftermiddagen tog jag en värktablett till och hade bara lite ont under resten av kvällen som jag tillbringade i sängen. När jag somnade hade jag inte så ont längre.

På fredagsmorgonen åt jag frukost med mamma. Jag fick mer och mer ont och till slut såg mamma på mig att jag hade det jättejobbigt. Hon ringde Vårdguiden och Vårdcentralen och fick rådet att åka till akuten. Vi åkte alltså in till Danderyds sjukhus och kollade magen. Det dumma var att jag hade tagit en värktablett på morgonen. Därför hade jag ju inte alls ont när vi kom dit. De undersökte ändå magen, tog blodprov och kollade temperatur, blodtryck och sånt. Efter två timmar på sjukhuset fick jag veta att det inte var något speciellt, utan bara en liten svullnad i magen och eventuellt stark mensvärk. Under resten av dagen var värken helt borta, och jag firade valborg utan smärta.

Jag och mamma trodde först att jag hade fått blindtarmsinflammation, men jag har en annan teori. I onsdags fick jag ny stark allergimedicin som en läkare hade skrivit ut efter mitt allergitest. Jag tog den första tabletten i onsdags eftermiddag och hade jätteont på torsdagsmorgonen. Jag tog en tablett i torsdags morse och hade ont på fredagsmorgonen. Innan jag och mamma åkte till sjukhuset kollade vi på bipacksedeln och såg att det stod att man i vissa fall kunde få bl a muskelvärk och magont av medicinen. Därför tog jag ingen tablett i fredags och mådde prima. I morse tog jag en igen för att testa min teori, och nu har jag ont igen. Tänk om jag är allergisk mot allergimedicinen! Vore inte det ironiskt?

Det enda jag vet nu är att jag inte ska äta medicinen på ett par dagar. Just nu sitter jag med en flaska varmt vatten mot magen eftersom jag inte vill ta en värktablett. Jag vill se om smärtan går över. Det betyder inte att jag inte kan ta till andra knep. Värme hjälper mot all magknip (förutom blindtarmen, antar jag). Värt att lägga på minnet :)

Så, nu har jag skrivit av mig om mitt förhållande till min mage. Ifall du inte orkade läsa hela texten (jag klandrar dig inte, det blev en roman) kan jag väl säga att jag och min mage talar lite olika språk just nu. Men det blir väl bättre :)

Annars har min helg bestått av valborgseld, fyrverkerier, dans, grilla pannkakor till klockan ett, öva med en liten kör i kyrkan, fika med en del av släkten och grillat kött! Kortfattat ;)

Bless// Johanna


Så här kan det se ut när man är 16 personer i en enplansvilla i Motala :)

Kommentarer
Postat av: Ellen

Sv: Hhah ^^ grattis till ditt rekord! :D

Jag redigerade sällan bilder förut men jag har börjat med det nu, vissa blir så fina dessutom hör det typ till grunderna i fotografering :)

2010-05-02 @ 20:32:13
URL: http://pellmen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0