När ljuset färdas i rymden och påverkas av himlakroppars gravitation böjs det runt kroppen, men ljusstrålen är fortfarande rak, så det blir en rak kurva. Enligt Filip.





Citatet i rubriken fick jag av just Filip idag vid lunchen, när jag skulle skämta med honom och ställde frågan "Heter det en rak kurva eller ett rak kurva?". Poängen är att personen ska svara "en rak kurva, förstås" och man får säga "det finns ju inga raka kurvor!" och skratta lite. Men Filip hade alltså svar på det också. Lite lite surt, men vi kom överens om att vi hade halvt rätt var :) På tal om ordlekar: fundera på om det på engelska heter "a ananas" eller "an ananas".

En jättebra sak med att följa kompisars bloggar är att man får inspiration till att skriva när man läser dem. Om jag känner att jag borde skriva, men inte orkar, tittar jag igenom deras nya inlägg och skriver sedan ett litet eget. Tack till Elin J, Elin H, Noon, Malin och Sara T :)

Den här veckan har varit helt okej hittills. I måndags var jag fortfarande hes och fick därför inte sjunga på musiken! Jag höll på att bli tokig, men jag klarade det. Som plåster på såren träffade jag Johnny efter skolan och tillbringade eftermiddagen med honom. I tisdags sjöng jag, och det kändes som att halsen blev bättre då. Jag hostar fortfarande en del innan jag somnar, men inte lika mycket på dagarna. Dessutom kan jag "prata med magen" igen (sångare vet vad jag menar). När jag var hes var jag tvungen att prata i huvudklang, och det störde mig. Man får inte alls lika mycket kraft i rösten då. Så det så. I tisdags gjorde jag även ett matteprov på ekvationssystem, räta linjer och sånt. Det kändes väldigt bra även om jag vet att jag har tänkt rätt men fått fel svar på sista uppgiften. Sånt händer. Min mattelärare mer eller mindre älskar mig ändå, så det är nog lugnt.

Idag fick jag tillbaka ett samhällsprov som vi skrev i fredags. Det gick faktiskt väldigt bra! Idag har jag även varit och dansat med lilla dansgruppen. Jag och Emma lyckades faktiskt få dem att ligga stilla och tysta och slappna av! Vi kände att tjejerna var superstirriga och att vi behövde lugna ner stämningen lite. Det var så skönt att gå runt i den nedsläckta kyrksalen med lugn musik i högtalarna och känna att det var tyst!

Nu ska jag sova. Imorn är det idrott, franska och middagslagning. Mamma har övning med kören, så jag och lillsyster får fixa middag själva.
Bless// Johanna

Ps. Det heter "a pineapple"!

Kommentarer
Postat av: Malin

Krya på dig!

Känner att jag börjar få lite Johanna-abstinens här, en promenad snart? :)

2010-03-22 @ 19:36:01
URL: http://fliegen.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0