In the crowd you came to me.

Ny arbetsvecka igång. I morse kom Alex ner från sitt rum med en lapp som han hade skrivit. Där förklarades det att idag var det Science-day i huset. Både jag och Emma var direkt med på noterna. Alex är lika intresserad av naturvetenskap som jag, så han hade gjort en lista på experiment som vi skulle göra. Det tog upp hela förmiddagen och lite av eftermiddagen och var väldigt roligt!

Vi började med att fylla en ballong med koldioxid. Vi hällde i bakpulver i en ballong, tillsatte vinäger och knöt ballongen fort. Den började svälla direkt, men eftersom vi inte hade så mycket ingredienser i blev den inte så stor. Efter ballongen fortsatte vi med att göra slime. Till det blandade vi vatten och majsmjöl i en plastpåse och tillsatte karamellfärg. Slime har en väldigt konstig konsistens! Ytan var rinnig, men när man rörde i den med en sked blev vätskan nästan fast. Det var förvirrande, men rätt kul att klämma på när man har i en påse. Emma hade jättekul med majsmjölet som spilldes på bänken. Hon gned in hela händerna i det och gjorde små högar och lekte.

Efter detta värmde vi resten av mina plättar från i fredags till lunch. Det sista experimentet gjorde vi en stund efter lunch, ute på uppfarten. Det handlade om det gamla hederliga Mentos-i-Cola-tricket, fast vi hade diet-pepsi istället. Eftersom vi hade pepsin i burkar fick inte hela mentosen plats i öppningen. Då delade vi godisbiten, vilket gjorde att reaktionen blev häftigare (större reagensyta, lärde jag mig på kemin i höstas). Efteråt var vi ju tvungna att smaka på det som var kvar i burken. Inget jag rekommenderar. Nu avskyr jag visserligen light-läsk från början också, men med en svag fruktgodissmak blev det inte bättre! Fast rätt snygg fontän måste jag erkänna att det blev :)

Resten av dagen har vi tagit det lugnt. Jag och Emma spelade lite spel, och hon, Alex och deras kompis Casey (jag tror att han stavas så) spelade dataspel och Wii på eftermiddagen.

Jag hade tänkt cykla bort till ett område med affärer inte så långt härifrån, men jag trivs så bra här i solstolen på altanen att jag tror att jag inte kommer flytta på mig så mycket. Just nu läser jag Män som hatar kvinnor, och har tidigare under min USA-vistelse läst Partners av John Grisham och The long dark tea-time of the soul av Douglas Adams. Det lär bli fler böcker. Hela huset är fyllt av böcker på både svenska och engelska. Det kommer inte gå någon nöd på mig i sommar på läsfronten :)

Alex deklarerade högtidligt att dagen tillägnades naturvetenskap.


Emma inspekterade koldioxidballongen med solglasögon, ifall den skulle explodera.


Hemmagjord slime utan karamellfärg. Mums.


Jag sa ju att det blev en fin fontän :)

Bless// Johanna

Kommentarer
Postat av: Viktor

När man har gjort något med läsk, t.ex. lagt i mentos då MÅSTE man jue dricka d!! :D :P

2010-06-29 @ 03:39:28
Postat av: Johanna

Absolut! Det betyder inte att det är gott... ;D

2010-07-01 @ 05:47:14
URL: http://joyinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0