Hälsa dem där hemma.

Igår var det midsommar här borta. Ärligt talat hade jag nästan glömt bort det. Man har ingen koll på dagarna när man har sommarlov i ett annat land.

Gårdagen började med att jag och Åsa åkte till en kyrka och var med och sjöng på ett gig med Åsas damkör Cloudberries (hjortron). De är en bunt svenska eller svenskättade kvinnor (blandat med damer och tanter) som sjunger svenska sånger tillsammans. Igår skulle de sjunga på någon snubbes minnesstund, och eftersom väldigt få kunde vara med frågade Åsa om jag ville vara med och sjunga. Jag tackade ja. Ingen av oss visste egentligen vems minnesstund det var, men det visade sig att killen hade varit lite över 50 och dött av självmord i december förra året. Vi sjöng ett par sånger, och det lät helt okej när tanterna sjöng. Hälften av dem hade folkdräkt (!) på sig, och vi andra hade vit tröja, lång svart kjol och en smått förskräcklig röd och blommig sjal över axlarna. Jag kände mig plötsligt 40 år äldre... Men det var ganska kul att sjunga.

På kvällen åkte jag och Åsa hem till körledaren som hade midsommarfest i trädgården. Det var mycket folk där, och vi åt buffé, reste midsommarstången och dansade lite till musik av spelmän med fiol och dragspel. De flesta gästerna var vuxna och äldre, men en av killarna som spelade dragspel (och också uppträdde med eld-jonglering) var ungefär i min ålder, så jag pratade en del med honom. Han var jättetrevlig, men i början uppfattade jag inte hans namn. Det visade sig att stackarn hette Rutger. Vem döper sitt barn till ett sånt namn?

Efter en stund utomhus började det blixtra och regna ganska rejält, så vi gick in och satt i matsalen och sjöng massa svenska sånger. En av gubbarna kunde spela gitarr och sjunga, men han spelade typ bara massa konstiga Evert Taube-visor och sånt som han trodde att alla kunde. I själva verket var det inte alls så många låtar vi kunde. Så när han tog en liten andningspaus började några av de yngre kvinnorna i Cloudberries sjunga på lite grejer som de kunde. Jag sjöng med i det mesta, men ibland satt jag och Rutger och kände att vi inte var födda när vissa av låtarna var populära. Runt klockan tio sprang jag och Åsa genom regnet över en superlerig gräsmatta för att komma till bilen och åka hem. Det var faktiskt en mysig kväll, trots vädret.

Idag ska vi verkligen inte göra någonting alls. Jag tänkte försöka få tag i Johnny, men annars ska jag bara ta det lugnt. Kanske drar iväg en sväng till gymmet :)
Bless// Johanna

Kommentarer
Postat av: Pernilla Kuniholm

Jag kräver bildbevis på dig i sjalen :-)! Har du alltså lyckats sjunga Hälsa dem därhemma - ha,ha - jag lyckades undvika den hela tiden.



Och så vill skulle jag uppskatta att du visar oss äldre lite respekt, tack ;-)

2010-06-28 @ 08:27:51
Postat av: Johanna

Nja, jag sjöng lyckligtvis aldrig Hälsa dem där hemma, däremot spelade Rutger den på dragspel och lite folk sjöng med i slutet.. Åsa letade upp honom på Facebook åt mig xD

2010-06-29 @ 01:11:05
URL: http://joyinlife.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0