Underverk och kyrkotorn

Idag har jag varit ute i solskenet i stort sett hela dagen. Det har varit runt +20 grader och solsken i huvudstaden! Helt underbart! Jag tror att jag har fått en del färg i ansiktet, och jag hade en sjal löst lindad runt halsen för att inte bränna mig på bröstet. Jag är nämligen övertygad om att jag har börjat bränna mig lite, och det vore väldigt jobbigt att bränna mig nu.

Körfestivalen i skolan fortsatte idag. På sista sidan i kulturdelen i DN i onsdags stod det lite om den, men annars har det varit tunt med mediabevakning. Kulturministern var faktiskt på invigningen, men det hade tydligen bjudits in fler politiker. Jag funderar på att leta efter ett omnämnande i lokalnyheterna på SVT Play, men jag har inte hunnit än. I vilket fall som helst var vi i Filadelfiakyrkan mellan halv nio och tio i morse, hela skolan och alla gästande körer. Körerna från Kina, Estland, Lettland och Rumänien presenterade sig genom att sjunga ett par sånger var ur sin repertoar. Kineserna hade jättekul färgglada kläder, flickkören från Estland hade vackra vita klänningar, den lettiska gosskören bestod av jättesöta pojkar mellan åtta och tolv år och rumänerna var runt femton tjejer och en kille :) Alla var verkligen jätteduktiga! Vi sjöng lite tillsamans också, men det var inte så mycket.

Min klass har, tillsammans med tre andra klasser, ansvar för en kör från Kanada. Idag efter lunch var det dags för sight-seeing. Jag gick med fyra kompisar och fyra kanadensiska tjejer runt i Stockholm och såg på sevärdheter. Vi guidade våra gäster förbi Drottninggatan, Hötorget och Konserthuset, Sergels Torg, NK, Kungsträdgården, Operan, Slottet, Riksdagshuset och hamnade till slut i Gamla Stan. Där träffade vi ett par kompisar till som guidade ytterligare en kanadensisk tjej, och gick till Storkyrkan. Min kompis Ossians mamma jobbar i Storkyrkan och hon hade tipsat Ossian om att vi kunde få gå upp i tornet i Storkyrkan och se Stockholm från ovan!! Så vi mötte henne och gick de 204 trappstegen upp till "balkongen". Trappan var trång, smal och på vissa ställen mycket brant. Snacka om upplevelse för kanadensarna! När vi väl kom upp var det verkligen värt alla trappor! Jag kan verkligen tipsa om att gå upp där med en guide någon gång! Vi såg hela Stockholm! För våra gäster pekade vi ut olika speciella ställen som Globen, Kaknästornet och Gröna Lund. De tyckte verkligen att Stockholm var sjukt vackert! Det var jättekul att upptäcka hur mycket man faktiskt kan om sin stad, och hur fin den egentligen är! I love Stockholm! :)

Jag har även ätit glass för 50 kr idag. Det bästa var att det inte var mina pengar :) På förmiddagen skulle vi ha nationellt praktiskt prov i biologi, som gick ut på att man skulle mäta sin puls i vila, efter att ha sprungit i konstant tempo och efter intervallöpning. Provet var egentligen helt onödigt eftersom man inte kan sänka sig om man inte gör det, men vår lärare sa att det räckte om en person sprang och tog pulsen och att alla andra kunde använda resultatet för att skriva en analys. Ingen ville egentligen springa, så jag sa att jag kunde göra det om jag fick en stor glass som tack från alla som använde mitt resultat. Så jag sprang, och sa att de andra skulle få betala en glass tillsammans. Det var tio personer som fick använda mina resultat så jag bad om fem kronor från varje person, och när vi hade gått sight-seeing med kanadensarna och lämnat dem i Filadelfia där de skulle öva, åkte jag och några till till Gamla Stan och köpte Ben&Jerry's-glass i strut :) För 50 kr fick jag tre stora kulor glass i en strut med chokladfrostad kant och strössel!! Helt underbart!! De andra köpte också glass, och vi satte oss i en trappa i solen och frossade i glass :)

Ikväll har jag haft konsert i Konserthuset. Imorgon ska jag vara i Filadelfia halv nio på morgonen, så jag måste sova snart. Imorgon eftermiddag har jag konsert i S:t Jacobs kyrka och ska kanske på lovsångsmöte i kyrkan här hemma på kvällen.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0