Om drömmar

Jag vet inte hur du har det, men jag drömmer väldigt mycket om natten. Ja, jag dagdrömmer visserligen också en del, men det är något speciellt med drömmar när man sover. Jag vaknar flera morgnar i veckan och förundras över vad jag har drömt. Det är oftast precis hur knäppt som helst, och därför mycket svårt att beskriva. Jag ska ge ett exempel.

Jag och min klass är på klassresa. Vi är på en ö i Stockholms skärgård som heter Blidö, och ska åka därifrån med båt. Det finns två bryggor där båtarna går. Hela min klass står på den ena bryggan, en träbrygga, medan jag och min kompis Marre står på den andra bryggan som är gjord av betong. När vi står och tittar på de andra rasar plötsligt deras träbrygga och hela klassen ramlar i vattnet. Just då kommer min och Marres båt och vi går ombord. En man kommer fram till oss och ber om våra biljetter, och vi visar upp dem. Vi tror att vi ska till Stockholm, men helt plötsligt är båten någonstans i närheten av Arktis, och vi går ut iklädda stora dunjackor. När vi går ut står min pojkvän Leo bredvid oss och vi går tillbaka in i båten.

Detta är faktiskt en av de mindre konstiga drömmar jag har haft. Just den här drömde jag runt två veckor innan skolavslutningen. Den stora frågan är: varför? Varför drömde jag så här? Att jag drömde om klassen är inte så konstigt, det gjorde jag varje natt i två månader innan vi skulle sluta, men varför just så här? Blidö, båtar och Arktis. Vad ska det betyda att klassen ramlade i vattnet? Hur kom Leo till Arktis?

Jag har läst flera teorier om vad drömmar egentligen är. Många säger att man drömmer om sådant som man har tänkt på under dagen eller något som hänt eller är planerat inom den närmaste framtiden. Jag hörde om en forskare som trodde att man på natten drömmer om sådant som man inte vågar tänka på när man är vaken. Det kan ibland också stämma. Jag ska försöka börja övningsköra snart, och min mamma drömde i veckan att jag hade lånat bilen och kom hem och hade kört ut på en brygga och ner i vattnet med vår bil. Det vågade hon antagligen inte tänka på när hon var vaken. 

Personligen tror jag att drömmar är ett sätt för hjärnan att bearbeta allt som sker på dagen. Den får liksom "slappna av" och tänka på vad som helst. Just nu tvingar jag ju de flesta av mina tankar att fokusera på skrivandet, men i sömnen kan den släppa loss och då kommer det där knasiga fram. Det som inte får plats i det rationella tänkande som krävs för att kunna fokusera under dagen. Jag tror även att själen och det undermedvetna är inkopplat i drömmandet. Känslor och personlighet kommer ofta fram i drömmar. Är man en sur person och har bråkat med en kompis drömmer man förmodligen inte om ett fantasiland där alla är glada och skuttar runt. När jag känner speciellt för någon och tänker på den personen på dagarna drömmer jag ofta om den på natten. Därav två månaders drömmar om min klass innan vi skulle säga hejdå, och drömmar flera dagar i rad i förra veckan om min pojkvän.

Avslutningsvis vill jag nog säga att jag tycker om att drömma. Alla tankar som inte riktigt har kommit upp till ytan får plats i mina drömmar. Inklusive Arktis och brustna bryggor.
Bless// Johannna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0