En lång historia kort

Jag kände att jag behövde blogga lite innan jag går och lägger mig. Hann inte göra något igår, så jag skriver nu. För en och en halv timma sedan kom jag hem från det skriftliga musikprovet till Kungsholmens Gymnasium! Det gick faktiskt väldigt bra. Några av mina kompisar var nervösa innan, men jag var helt lugn. Jag tror att jag är mer av en teoretisk människa så musikteoriprov passar mig bättre än praktiskt prov :) Det var lite lagom svårt, men inte oöverkomligt. Så nu är jag helt färdig med färdighetsprov till gymnasiet. Många av mina kompisar har kvar prov till andra skolor men jag söker förutom Kungsholmen bara teoretiska linjer. Bara Natur/Natur, för att vara exakt :)

Idag hade vi temadag i skolan om Förintelsen. Vi diskuterade lite, tittade på en film och lyssnade på en föreläsare som överlevde koncentrationslägren! Det var jätteintressant! Den här mannen, Sioma, var runt 70 år gammal och mumlade lite när han pratade, men han var jättebra. Det var kul att se att han skämtade mycket om nazismen och sådant. Bland annat visade han sitt fångnummer som han hade intatuerat på armen och sa "om ni ringer det här numret så är det kanske Hitler som svarar"! Han var jättemysig :) Men det han berättade var inte lika mysigt. Han berättade om när han skildes från sin mamma och sin bror som skulle gasas ihjäl, och då rann tårarna på mig. Det var verkligen starkt! Nu känner jag att jag har ganska bra koll på nazismen, Förintelsen och andra världskriget. Det är prov på fredag, och jag borde börja plugga snart...

Nu måste jag sova. Pappsen blir sur annars :) Imorgon blir det en musikalisk förmiddag. Vi har nämligen börjat med musiken igen.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0