Skärtorsdag

Jag har funderat lite. I ordet skärtorsdag, betyder skär en form av rosa eller att man skär med en kniv? Och i sådana fall, varför skulle det vara en rosa torsdag, eller en knivtorsdag? Knepigt. Om någon vet får denne gärna skriva en kommentar och berätta :)

Igår kom ju min och min lillasysters kompisar hit på kvällen igen. Innan dess var jag i Viksjö kyrka på ungdomsmöte. Det var jättekul! Först var det lite gudstjänst (med nattvard, det har jag aldrig varit med om på ett ungdomsmöte) och sedan fika. Jag träffade Viktor, som jag var där för att träffa, och min kompis Malin som jag inte har sett på ett tag. Hon brukar gå i Viksjö så jag hade hoppats att få se henne, och det fick jag! Det var jättekul att träffa henne och se hur hon har det. Vi var bästa kompisar i lågstadiet, och har fortsatt träffas lite då och då. Tyvärr var det ett tag sedan nu. Efter fikat tog vi fram massor av kuddar och gick in i kyrksalen igen. Där hade de tagit fram en projektor och visade filmen "Passion of the Christ" på kyrkväggen. Den handlar om Jesus korsfästelse och hans väg dit. Jag såg första timman, men den var riktigt hemsk! Blodig och fylld av både fasa och ångest speglar den hur misshandlad Jesus faktiskt blev innan han dog. Sista tio minutrarna blundade jag rätt mycket när de piskade sönder Jesus rygg. Jag vet inte om jag vill se hela filmen någon gång, men jag kommer definitivt inte se den ensam! Det var hemskt att se hur han led, även om det bara är en film, och det blir ännu mer rörande om man tänker på att han utstod allt det där i ditt och mitt ställe, för att vi skulle bli förlåtna. Jag får väl erkänna att en eller två tårar rann när jag låg där på kuddarna på kyrkgolvet.

Efter en timmas filmtittande var jag tvungen att gå. Jag blev hämtad av Elin och hennes pappa. Elin hade haft fotbollsträning, och när hon skulle åka hem till oss igen efter att ha gjort sig i ordning hämtade de upp mig på vägen. Så Elin och Emelie sov över här, och vi spelade spel och pratade till halv ett på natten. Sedan sov Elin i mitt rum och Emelie i min lillasysters rum. De två kom in till oss halv elva i morse och väckte oss genom att kasta kuddar på oss! Efter frukost spelade vi lite Playstation och sedan åkte de hem. Det var jättekul att ha dem här!

Eftermiddagen har jag spenderat hos min kompis Sara. Jag åkte hem till henne vid halv två, och var där i drygt fyra timmar. Vi hade sjukt kul! Jag har aldrig varit hemma hos henne, så jag fick en liten rundtur i deras hus och sedan spelade vi pingis i deras vardagsrum. De hade tagit ett matbord och spänt upp ett pingisnät på mitten, så där spelade vi! Det var väldigt roligt, men jag vet inte vem som vann. Vi pratade på om så mycket annat att vi inte höll koll på poängen :) Efter typ en och en halv timma gick vi upp i hennes rum och satt där och pratade och skrattade. Jag åt middag med hennes familj och tog mig sedan hemåt. Vi brukar träffas två gånger i veckan i kyrkan, men detta var också väldigt kul!

Imorgon ska jag träffa min kompis Fabian. Jag jobbar stenhårt för att hinna träffa hela min bekantskapskrets på detta påsklov :) Jag har träffat 10 kompisar hittills på lovet! Det är verkligen galet roligt att få kunna spendera så mycket tid med folk man verkligen tycker om! :)
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0