9F goes Island!!!

Jag är jätteledsen att jag inte har bloggat på ett tag! Det har kommit massa saker mellan så jag har inte hunnit. Men nu är jag här :)

Nu är jag hemma från den grymmaste klassresan man kan tänka sig! 9F på Island blev en megasuccé! Vi hade så kul och gjorde så många häftiga saker. Men jag ska börja från början. Vi åkte i onsdags, 3 september, till Island. Allra först den dagen var vi i skolan och hade musiklektion. Sedan tog vi vårt pick och pack och åkte flygbuss till Arlanda. Flyget gick 14.10 och kom till Island 15.20, men flygresan tog tre timmar. Detta berodde på att Island ligger två timmar efter Sverige. Det gjorde att kvällarna kändes mycket senare. När klockan var elva i Reykjavik var den ett på natten i Stockholm. Å andra sidan var det ju samma sak när vi gick upp, att när den isländska tiden var sju på morgonen var den nio här hemma. Inte för att det blev så sjukt mycket sömn, men ändå. Jag tror att jag sov mellan fem och sju timmar per natt förutom sista natten. Jag sov inte en minut! Jag tror att vi var fyra eller fem personer som klarade det, men ingen i hela klassen sov mer än fyra timmar. Vi hade lekar och mys på vandrarhemmet till klockan tolv och det var väckning klockan fyra så alla var aströtta :) På flygplanet hem sov alla!

Vi har haft en hel del aktiviteter för oss. Vi red islandshäst, tittade på gejsrar och vattenfall och badade i Blå Lagunen. Islandshästarna var sjukt söta, men de var lata. De ville inte tölta utan travade hela tiden. Tölt ska vara en ganska skön gångart och inte skumpa så mycket, men när man travar studsar man som en liten boll. Killarna kallade ritten "pungkrossare" och det fanns väl en anledning. Vi hade blåmärken i rumpan allihopa!

På fredagen åkte vi något som kallas den Gyllene Triangeln. Vi åkte buss till Tingvalla, Gullfors och gejserfältet. Tingvalla är en stor sjö och det var otroligt vackert där! Jag och en kompis gick runt och bara pratade hur länge som helst (kändes det i alla fall som). Jag hade (jättefina gula) gummistövlar på mig så jag kunde gå i de små bäckarna som fanns där, medan de flesta med gympadojor fick hoppa över :) Efter någon timma åkte vi vidare till Gullfors. Det är ett jättestort vattenfall som var sjukt häftigt! Vi blev lite blöta men det var inte så farligt.
   Under dagen hann vi även med att titta på gejsrar. Det var jättehäftigt! Det fanns två gejsrar, Geysur och Strokkur. Geysur var den första kända gejsern på Island (därav namnet gejser) men den sprutade bara två gånger i veckan. Däremot sprutade Strokkur var femte minut! Det var jättehäftigt att se en vattenpelare spruta tio meter rakt upp! Däremot luktade det riktigt vidrigt om man gick genom röken från gejsrarna. Det luktade äggmök!! Det var svavlet och kiseln som luktade, och det stank verkligen. Det var samma sak med varmvattnet på det vandrarhem vi bodde på. Första eftermiddagen gjorde föräldrarna blåbärssoppa och eftersom spisen var så trög kokade de inte kallt vatten, utan fyllde på varmt vatten! Ingen i hela klassen kunde äta det och inte föräldrarna heller! Så efter det hade vi aldrig på varmvatten i kranarna.

På lördagen var vi i en av tre isländska domkyrkor och sjöng med en tjejkör från Island. De var mellan 16 och 20 år och sjöng jättebra! Vi skämtade med killarna och sa att de nu hade chans att ragga lite tjejer. De satt verkligen och pratade med tjejerna, men raggade tydligen inte :) Vi hade en liten konsert tillsammans i den kyrkan. På söndagsmorgonen sjöng vi högmässa i den kyrkan. Det var rätt roligt, men vi förstod ju nästan ingenting av predikan och sånt.

Jag tyckte verkligen att det var en otroligt lyckad resa! Det enda som var lite jobbigt var att vissa var lite trista ibland och inte riktigt var pepp på alla utflykter och sådant. Man får ju trots allt så roligt som man gör det!

Bless// Johanna

Kommentarer
Postat av: elin

rättning:

alla sov på planet hem utom elin och elsa som käkade en hel fet påse chips och drack fyra glas cola till frukost.

2008-09-14 @ 20:34:39
URL: http://modisten.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0