Tankar om regn

Det finns dagar då man tycker att regn är Guds bästa uppfinning någonsin. Alla kategorier. När man sitter inne och har det ljust och mysigt och det regnar ute, så att man inte behöver ha dåligt samvete över att man är inne. Eller som den gången när jag gick hem från bussen och det hällregnade så mycket så att jag trodde att jag skulle spolas bort. Den gången skrattade jag hela vägen hem.
  
Men självklart finns det dagar då det inte är riktigt lika mysigt med regn. När det regnar pyttesmå droppar som lägger sig över kläderna utan att man känner det, och letar sig in överallt. Eller när man ska vara ute med dagisbarn mellan klockan halv nio och halv elva på förmiddagen, då det dessutom är fem plusgrader och nästan dimmigt. Då är man inte riktigt lika överlycklig längre. Som det kanske framgår har jag alltså varit ute med dagisbarn i detta regn. Inte för att det gick någon nöd på barnen direkt! För dagisbarn är alla väder lekväder. Är det torrt och soligt betyder det inga galonisar, i vissa fall inte ens en jacka, och det är allmänt kul att vara ute. Regn betyder då förstås vattenlek med allt vad det innebär. Hoppa i vattenpölar, bära vatten i hinkar och göra geggamoja upptar så mycket tid att de inte hinner känna att det är kallt och blött ute. Och som de springer runt blir de ju inte särskilt kalla heller. Trots det skulle jag nog föredra att ta hand om blöta, kalla och smutsiga barn med en liten solstrimma istället för hällregn. Fast med den där solstrålen skulle de ju inte vara blöta, kalla och smutsiga barn. Bara smutsiga. Jag känner att jag behöver tvätta mina fingervantar efter denna dags vattenlekar. Det var rätt skönt att vi var inne med barnen på eftermiddagen.

På tal om fingervantar, är just fingervantar en av de mindre praktiska uppfinningar som gjorts. Jag vet faktiskt inte hur många fingervantar jag har tagit på/av den här veckan. För små barn är det ju svårt att få rätt finger på handen i rätt finger på vanten. Det blir gärna pekfinger där tummen ska vara, pekfinger och långfinger där pekfingret ska vara osv. Men det är klart att det är rätt praktiskt att ha fingervantar när man ska plocka upp saker...

Nu ska jag dricka te. Jag var väldigt rosslig i halsen när jag vaknade i morse och har känt av det lite idag, men framför allt har det kommit tillbaka nu. Jag är ju musiker och försöker därför ta hand om mitt instrument, rösten. Jag försökte ta det lugnt idag, men hur lätt är det? Jag har dessutom dansat nu på kvällen, så jag ska dricka mycket varmt och vara så tyst som möjligt. Om två veckor är det trots allt konsert.
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0