Nej se det snöat, nej se det snöat, det var väl roligt? Hurra!!

JIPPPPPPPIIE!!! Idag har jag varit lycklig och frusen. Anledning: SNÖ!!! Det var ganska grått och tråkigt när jag vaknade i morse, men när jag satt vid datorn (runt kl 12.20) ropade min lillasyster helt plötsligt att det snöade. Jag tittade ut genom fönstret och nog snöade det, även om det var väldigt blött och inte la sig på marken. Jag tjoade lite och gick tillbaka till datorn. Med jämna mellanrum tittade jag ut genom fönstret och noterade att det bara snöade mer och mer. Till slut kom syrran in och ställde sig vid fönstret. Jag ställde mig bredvid henne och såg helt plötsligt att SNÖN LA SIG PÅ MARKEN!! Det var stora vita flingor och de stannade kvar på marken. Efter cirka en timma var vår trädgård nästan helt vit. Då bestämde jag och syrran oss för att gå ut och leka i snön :) Vi visste inte riktigt vad vi skulle göra, men jag tog med min kamera. Det snöade verkligen jättemycket, och alla bilderna blev vitprickiga av snöflingor. Vi kastade lite snöboll och sprang runt, innan min lillasyster plockade fram tefatet och skulle åka nerför vår lilla backe. Det gick väl sådär, men hon kom i alla fall ner :)

Efter att vi hade varit ute så länge att vi började frysa gick vi in och fikade med pappa. Vi gjorde varm choklad (i mikron) och värmde ett par frysta lussebullar från förra året. Med tända ljus på bordet kändes det nästan som jul, fastän det bara är i mitten av november! Det var jättemysigt.

Men det finns en sak jag har funderat på angående julen. Börjar det inte kännas mindre och mindre som en högtid, och mer som ett gigantiskt affärsjippo i stil med Halloween? Julannonserna fyller hela brevlådan, och i vartenda skyltfönster hänger julgranskulor trots att det inte ens är december än. Hur många svenskar idag kan helt ärligt förklara vad julen egentligen handlar om? I min familj läser vi varje jul om den första julnatten i Bibeln, men det känns inte som att det är särskilt vanligt runtom i Sverige. Å andra sidan behöver absolut en högtid då vi träffar släkt och vänner, ger gåvor och har det mysigt tillsammans. Även om ingen skulle veta vad julen handlar om skulle jag inte för allt i världen vilja ta bort den. Vi behöver något som lyser upp vintermörkret :)

Jag funderar över om jag ska avsluta detta inlägg med något glättigt ytligt tjafs som inte betyder något alls, typ att jag måste måla om naglarna, men jag tror att jag avstår. Min pappa frågade mig igår vad poängen egentligen är med att blogga och jag måste säga att jag inte har en aning. Vi diskuterade att väldigt många bloggar bara är just glättigt ytligt tjafs, och därför tänkte jag att jag ville ha med lite djupare tankar här. Fast vem vet, det kanske sänker underhållningsfaktorn?
Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0