Dagen som gått

Idag har jag börjat känna att det är sommarlov. Tidigare i veckan har jag vaknat runt halv nio varje morgon, men idag sov jag till tjugo över tio. Grymt skönt och verkligen ett tecken på att det är lov. Min lillasyster tittar på "Hej hej sommar" varje morgon vid kvart över nio, men jag slutade titta på sommarlovsmorgonprogram när jag var 11 år. Orkar helt enkelt inte.

Igår var mina kompisar Marre, Pellan och Noon här hos min pappa. Vi satt i trädgården och drack hemmagjord flädersaft (gjord förra året och förvarad i frysen, årets omgång blev klar idag), spelade spel och stod på händer i gräset. Det var jättekul! Tyvärr var det inte så varmt som jag hade velat. Jag hade tänkt att vi kunde ligga och sola men det var mulet nästan hela tiden. Jag, Pellan och Noon har varsitt sommarprojekt som vi övade på: Pellan vill lära sig stå på händer och göra en handvolt, Noon vill lära sig hjula och jag ska lära mig att gå ner i brygga. Därför är det jätteskönt att ha en stor gräsmatta tillgänglig. Jag gick ut en liten stund på förmiddagen idag och övade på nämnda gymnastiska övningar. Snacka om att bli smutsig under fötterna! Jag lyckades även sparka ner vår fotboll i Slänten. Slänten kallar vi den hundra meter breda skog som finns bakom vårt hus. Just namnet kommer av att de första tjugo metrarna sluttar sjukt mycket, en slänt alltså. Den är beväxt med brännässlor och andra mindre trevliga växter och därför lite jobbig att hämta upp en boll från. Jag ska ta på mig gummistövlar och långbyxor och hämta bollen imorgon tror jag.

Idag var jag och lillsyrran hemma själva precis som vi har varit hela veckan. På förmiddagen satt jag ute på altanen och läste när jag var färdig med gymnastiken tills pappa ringde vid halv ett. Då kom jag på att vi kanske skulle ha lunch. Det blev fiskpinnar med potatismos, ärtor och lite broccoli. Jag gjorde allt helt själv eftersom syrran var upptagen vid datorn (hela förmiddagen!). Efter lunch gick vi till centrum för att hon behövde klippa sig. Jag brukar klippa mig på en timma och trodde att hon också skulle göra det. Därför blev jag förvånad när hon ringde efter en kvart och sa att hon var färdig. Då stod jag i en provhytt på H&M. Hon hade klippt två cm på topparna vilket förklarade den korta tiden. Trots det kostade det drygt 300 kr! Hon blev nöjd i alla fall. Sedan gick vi och köpte solglasögon till mig! Jag har velat ha ett par nya hela våren och sommaren, och det var rea på Guldfynd där jag hittade ett par jättesnygga svarta glasögon. De är stora (förstås), men inte gigantiska. Jag kommer garanterat ha med dem till Paris.

Jag har även silat och buteljerat årets flädersaft idag. Den har stått i garaget i tre dagar och idag tog jag in den. Det blev lite kladdigt i köket men inte farligt. Man kan inte göra flädersaft utan att kladda, det är nog det klibbigaste som finns. Jag hittade sex 50cl-flaskor i garaget som jag hällde kokhett vatten i för att döda bakterier. Tur det, för i två flaskor var det mögel. De flaskorna fick en extra omgång hett vatten. Nu ligger alltihop i frysen tillsammans med den sista flaskan av förra årets saft. Här hamstras det saft, minsann.

Bless// Johanna

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0