My Beloved Melodifestival!

ÄNTLIGEN! Nu är Sveriges största folkfest igång igen, för de fyra, möjligtvis fem, stackars människor som har missat det. Jag är ett stort schlager-fan, även om jag kanske tyckte ännu mer om den för några år sedan. I femman skulle alla i klassen göra ett ganska stort föredrag om valfritt ämne och jag valde förstås Melodifestivalen :D (föredraget gick bra, om någon ville veta). Därför vet jag t ex att det nästa år är 50 år sedan den första svenska tävlingen hölls, alltså 1959. Anmärkningsvärt är att det inte är den femtionde tävlingen eftersom Sverige inte deltog 1964, 1970 och 1976 av olika anledningar.

   De som såg Eurovision Song Contest förra året minns kanske att ESC firade 50-årsjubileum redan då. Som självutnämnd schlagervetare vet jag förstås varför den europeiska och svenska tävlingens 50-årsjubileum inte sammanfaller. Så här är det: det allra första året ESC hölls (1957) deltog inte Sverige, och det andra året (1958) hade Sverige inte någon tävling utan Alice Babs valdes helt enkelt ut av någon form av typ jury och hon ville vara med. Hennes låt hette "Lilla stjärna" och kom på fjärde plats av tio. Skoj att veta :D.


Men nog historia nu, igår såg jag förstås den första deltävlingen. Jag och mamma var själva hemma, för pappa jobbade och min lillasyster var på en fest och tittade. Vi här hemma laddade upp med ostbågar, godis och kladdkaka. Jag måste säga att jag var nöjd med alltihopa. Kristian Luuk är ju världens roligaste människa! Jag skrattade riktigt mycket åt honom och hans knäppa skämt. Den där intro-filmen var en av de skönaste jag har sett!!! Men för att komma till själva tävlingen så var det ett ganska svagt startfält. Här är min bedömning:


- E-type och The Poodles
  Ojoj, skönare rockband får man leta efter! Men var det bara jag som hörde mer trummor än sång?

- Face -84
  Ojoj igen. Men den här gången är det inte ett positivt ojoj. Lite för mycket "små söta flickor i sött band med söt liten låt" för min smak. Så kom de ju sist också...

- Velvet
  Helt okej. Jag gillar hennes diskostil. Låten var ganska stark och jag gillade den, men det där riktiga wow-et fanns inte riktigt.

- Brandur
  Mycket söt kille, till att börja med. En otrolig sångröst, vacker låt och ett i stort sett prickfritt framträdande gör honom till en av mina älsklingar från Götet.

- Michael Michaeloff (ursäkta eventuella stavfel)
  Jodå, jag måste säga att jag gillade honom. Låten var bra, och jag är lite imponerad av att han lyckades med falsett-språnget nästan varje gång. Men det var lite för mycket Idol-Sebastian över honom (om någon minns Idol-Sebastian)

- Amy Diamond
  Jag är inte någon vidare beundrare av henne i vanliga fall. Hon är lite för mycket småflicks-idol för mig, men just i Melodifestivalen är jag beredd att ändra mitt omdöme lite. Hon har verkligen en grym sångröst! Låten var det inte heller något fel på, speciellt som den passar henne. En av de bästa även om jag aldrig kommer rösta på henne.
Jag har mina principer.

- Suzzie Tapper
  Kristian Luuk börjar med att säga att hon var stor på åttiotalet. Redan där känner jag sömnen komma krypande. Visst, visst, melodin var väl fin men hon sjunger totalt utan energi i rösten och verkar vara på väg att somna själv. Jag tycker att hennes röst är spännande, men hon gör ingenting av den.

- Christer Sjögren
  Okej, jag börjar med det positiva: det var ganska svängig musik. Man ska vara rättvis. Men det SKA inte räcka till finalplats. Tyvärr gjorde det det trots att texten var rent av idiotisk. Är det bara jag som inser hur otroligt utskrattade vi kommer bli om den (ve och fasa) går till ESC? Och vilka signaler skickar det att en nästan 60-årig gubbe står på scen omringad av 25-åriga tjejer i kortkort fjäderkjol och stora fjädersolfjädrar som de viftar runt honom? Fast nu kan de ju alltid extraknäcka på Skansen som påfåglar :)


Summering: Svagt startfält, hoppas på bättre lycka nästa gång. Det ska bli otroligt kul att se Carola och Andreas Johnson tillsammans.

Just nu lyssnar jag på gamla schlagers på skivan Absolute Schlager Classics. Det kallar jag riktig schlager.
Bless// Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0