Party, party!

Att fylla 15 år en stor grej. Man blir "byxmyndig" och får köra moppe. Man är inte fjortis, och liksom inte riktigt barn. En sådan viktig händelse i en tonårings liv måste ju förstås firas! Förra året hade jag ingen fest, jag hann inte planera något. En vecka före min födelsedag kom jag på att jag skulle fylla år och då kände jag inte för att partaja. Men i år smällde det rejält! Jag och min kompis Pellan, som är nio dagar yngre än mig (haha, jag är äldre!) bestämde oss för att ha fest tillsammans. Det kändes konstigt att ha två olika när man är bästa kompisar och fyller så tätt. Under hela hösten och våren har vi i kompisgänget snackat om att ha ett film-maraton någon gång. Jag och Pellan hakade på den idén och fixade en filmfest. Vi var hemma hos mig och bjöd in nio personer (exklusive oss) att sova över från fredag till lördag och titta på film hela natten! Tyvärr kunde tre personer inte komma, men vi hade så galet kul ändå! Det skulle börja klockan sju, men de två killarna kom 45 minuter för sent! Det visade sig att den ene hade missat ett pendeltåg, och att det han hade hunnit med var tokförsenat. Men de kom fram till slut! :) Pellan hade kommit hem till mig vid kvart i fem och vi hade fixat i ordning allt, bland annat våra tårtor. Det var inte vilka tårtor som helst, utan pannkakstårtor! Vi gjorde två stycken med fyra pannkakor i varje. Mellan lagren la vi sylt, grädde, vaniljkräm och på toppen hällde vi sjukt mycket chokladsås! Det blev jättegott, men mättande.
   Efter fikat bytte vi om till pyjamas. Alla hade med sig pyjamas, täcke, kudde och gosedjur. Dessvärre hade Antonio trott att vi skulle ha vanliga kläder tills vi skulle sova, och han tänkte sova i kalsonger. Som tur var (tyckte han) kunde han låna ett par mjukisbyxor av mig. Sedan började vi med högen av filmer. Vi hade bestämt fyra kategorier på filmer som vi skulle se: tecknat, action, skräck och komedi i den ordningen. Den första vi såg var Råttatouille. Vi hade planerat att se Simpsons - the movie, men folk ville hellre se Råttatouille. Vi satte oss fyra personer i soffan i vardagsrummet, och fyra på en madrass på golvet nedanför soffan. Alla bredde ut sina täcken och gosade ner sig. Det blev galet varmt, men väldigt mysigt. När filmen var slut hämtade vi godis och valde vilken actionrulle vi skulle se. Vi valde mellan Mr. and Mrs. Smith, Lara Croft - Tomb Raider och Batman Begins. Till slut blev det Batman vi såg. Den var bra, men lite seg emellanåt och lite väl komplicerad. Olivia somnade faktiskt, trots att klockan bara var runt tolv! Vid ett, när filmen var slut, åt vi lite mackor och drack te och kaffe. Pellan trodde inte att hon skulle klara att vara vaken utan kaffe, så jag bryggde ett par koppar till alla som ville ha. Då blev de lite piggare, och vi gick tillbaka till vardagsrummet för att se skräckfilmen. Olivia hade tagit med sig Halloween 4, och den såg vi. Jag tittar inte på skräckfilmer, men den var inte så farlig. Genom hela filmen byggde man upp en känsla av att den snart skulle hända något jättehemskt, men när det väl kom var det inte så farligt. Jag var ganska rädd ändå, och mitt gosedjur var hyfsat klämt efteråt. Som tur var satt de andra och skämtade under tiden, så jag blandade rädslan med skratt. Den sista filmen vi hade bestämt var Hot Shots 2. Enligt Pellan skulle den vara jätterolig, så vi tog den efter skräckisen för att muntra upp oss. Den var helt okej med vissa roliga grejer, men jag har sett roligare filmer. Jag låg och blundade de sista 15 minutrarna, men jag somnade inte.

När alla filmer var klara var klockan ungefär halv fem på morgonen. Vi var väldigt sega och ville inte se en film till, så vi satt och pratade och flummade. Då kom någon på idén att vi skulle ha massagecirkel. Vi satte ihop två luftmadrasser och satte oss i en ring och masserade varann. Det var riktigt kul och ganska skönt, trots att vissa hade en tendens att ramla ut ur cirkeln (fråga mig inte varför). Runt klockan fem satte vi oss och tittade på Simpsons - the movie. Jag var den enda som såg hela filmen. Alla andra somnade helt enkelt i diverse konstiga positioner. Annika satt i soffan med bakåtlutat huvud och sov med öppen mun och Fabian somnade med huvudet på Marres rumpa! Han la en kudde på hennes rumpa från början, men den försvann. Jag kunde inte hitta fjärrkontrollen efteråt, så jag fick gå och trycka på DVD:n för att stänga av. Då vaknade Annika. Jag lät henne ligga i halva soffan (Olivia tog upp andra halvan) och la mig bredvid Antonio på de ihopsatta luftmadrasserna. Där somnade jag vid tjugo i sju och vaknade halv nio. Några var lite fundersamma hur jag kunde ligga där när de vaknade, eftersom jag satt i soffan när de somnade. Sammanfattningsvis sov jag två timmar i natt, och lyckades vara vaken i 24 timmar (från 6.20 på fredagen till 6.40 på lördagen).

När alla hade vaknat vid halv nio låg vi och pratade en stund och gick sedan upp och åt frukost. Sedan klädde vi på oss och gick ut i trädgården och spelade badminton. Det kan låta som att vi var ute tidigt, men i själva verket kom vi ut vid kvart i tio. Vi spelade badminton ett tag och gick sedan ner i skogen bakom mitt hus och lekte Burken. Det var jättekul, men lite smutsigt. När vi var trötta och lite kalla gick vi in och folk började droppa av hemåt. De sista personerna gick runt tolv. Jag tyckte verkligen att det blev en lyckad fest! Jag hade jättekul och jag är säker på att de andra också hade det. Men nu är jag lite småtrött...

Jag tänkte åka och simma idag, men med tanke på hur lite jag har sovit är det inte konstigt att jag har skjutit upp det till imorgon. Jag känner att huvudet är lite segare än vanligt, det är liksom lite grötigt där uppe. Men ikväll ska jag lägga mig i någorlunda tid. Jag ska nämligen dansa i kyrkan imorgon, och vi ska samlas kl. 10!

Och till sist; Dagens Fråga:

<> Hur kommer det sig att jag har blåsor på ovansidan av mitt vänstra öra?
 
     1. Jag råkade skära mig med osthyveln
     X. Jag höll örat för nära en glödlampa
     2. Pellan råkade lägga locktången mot örat när hon lockade mitt hår

Rätt svar: (Trumvirvel och spänning?) 2. Pellan brände mig med locktången. Det brändes, men sanningen att säga märkte jag inte blåsorna förrän i morse.

Bless// Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0