Duktig flicka!

Nu ska jag vara duktig och skriva dagens inlägg på eftermiddagen, när jag har i princip obegränsad tid istället för klockan nio på kvällen! :)

Idag har varit en ganska vanlig onsdag. På musiktimmarna sjöng vi för fullt. Nästa torsdag har vi konsert på Nybrokajen 11! Det ska bli så sjukt kul! Det blir terminens första konsert, och vi har mycket att öva på! Jag kan de flesta sångerna ganska bra, men inte helt utan noter. Det känns lite oroligt. Speciellt en sång, Geographical Fugue, känns osäker. Det är ett 12 sidor långt talstycke där stämmorna upprepar en massa geografiska namn i kanon. Det blir nog riktigt häftigt när vi fixar det, men just nu är vi hopplöst beroende av noterna. Speciellt våra kära killar har en förmåga, eller snarare saknar förmågan att lära sig stycken utantill. Lite irriterande för sopraner och altar som då brukar kunna dra igenom hela sin stämma i sömnen... Men konserterna går mirakulöst nog otroligt bra. Jag hoppas på ett nytt sådant mirakel till nästa torsdag!

Franskalektionen var jätteskön idag. Vi har B-språk tillsammans med en annan klass, och de skulle ha soaré idag så de var inte på lektionen. Därför var vi bara 15 istället för 30 som vi är i vanliga fall. När vi är så många blir det rätt jobbigt eftersom alla inte har samma tempo. I andra ämnen gör det inte så mycket, men just i språk är det lite för många. När vi började med B-språk i sjuan sa min lärare att hon aldrig hade haft en så stor franskagrupp. Det säger en del, speciellt eftersom hon har varit lärare i snart 30 år. Därför var det skönt att vara färre, och det märktes att de var borta. Hela lektionen var lugnare och tystare än vanligt. Det var inte tyst, men stämningen var på något sätt mer avslappnad. Vanliga franskalektioner präglas lite av att det är stökigt och stressigt, med folk som skriker hela tiden. Det blir liksom aldrig helt tyst, och det stör koncentrationen jättemycket. Man vill inte heller gå till en lektion som är stökig och det leder ju till att man själv blir lite ofokuserad och bidrar till den allmänna oredan.

Den stora nyheten i skolan just nu är att vi ska få nationella prov i biologi, fysik och kemi nästa år. Vi blir första årskursen som får dessa nya prov. Jag tror, till skillnad från de flesta i klassen, att det kommer bli jättebra. Dessa prov tror jag blir en sammanfattning på vad man har lärt sig i hela högstadiet, och vad kan väl vara bättre än att sista terminen i nian faktiskt repetera vad man lärde sig i sjuan och åttan? Men jag tycker ändå inte att det ska bli nationella prov i något annat ämne. Det enda jag kan tänka mig är samhällskunskap, men det kommer jag inte få skriva i alla fall. Jag blev faktiskt glad när jag hörde detta på nyheterna i tisdags.

På tal om prov och sådant har jag tre prov nästa vecka. Eller egentligen är det två riktiga och ett test som man skulle kunna kalla prov. Det är biologiprov nästa onsdag, franskaprov nästa torsdag (plus konsert den dagen) och livräddningsdag på tisdagen. På denna livräddningsdag blir det bland annat ett livräddningstest, och det är det vi kallar prov. Jag har inte plockat med mig biologiboken hem än, men franskan har jag med mig! Det beror i och för sig på att jag har franskaläxa till imorgon (som jag måste hinna öva på innan jag åker till dansen, kom jag på nu).

Det var något jag skulle komma ihåg att skriva här som jag tänkte på när jag gick hem... Javisst ja! Denna dag har varit BLÖT! Det har regnat/snöat hela dagen! När jag vaknade imorse låg det 2cm snö överallt! Jag älskar snö, men inte nionde APRIL!!! Januari hade varit okej, men inte april. När jag sedan promenerade hem från stationen regnade det ganska kraftigt. Om jag ska beskriva hur blöt jag var kan jag säga så här: det droppade vatten från luggen när jag gick, och det kom en hel del droppar när jag skakade på huvudet i hallen! Behöver jag säga något mer?

Bless// Johanna (inte alls insnöad)

Kommentarer
Postat av: Drömmarbarn

Du har glömt hemkunskaps-provet

2008-04-10 @ 17:19:39
URL: http://drommarbarn.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0