Bland derbyn, citroner och dansare

Exakt för två minuter sen, enligt klockan på min dator, startade årets första Stockholmsderby: AIK - Djurgården. Jag hejar förstås på AIK, även om jag inte är jätteinbiten och aldrig varit på en fotbollsmatch i hela mitt liv. Jag vet att Daniel Tjernström spelar ikväll, och jag har åkt förbi Råsunda, men mer än så är det inte. Jag har ett separat internetfönster med dn.se där jag tittar lite då och då. Men jag måste erkänna att om inte min kompis Leo hade påmint mig hade jag nog inte kommit ihåg matchen förrän jag läste dn.se. Det är min startsida och när jag öppnar internet tittar jag alltid igenom hela sidan och läser en del artiklar. Jag tycker om att hålla mig uppdaterad, det är därför jag utöver dn.se också läser pappersupplagan och Metro när jag åker pendeltåg. I vilket fall som helst, heja AIK!

På senare tid har jag varit lite orolig för min kära citronplanta. Det är två veckor sen jag satte den, och det ser ut som att inget har hänt. Därför tog jag en penna idag och petade lite i jorden för att se till fröt, och då hittade jag den! Knoppen jag har väntat på! En liten ljusgrön plutt på en liten grön stjälke! Den är inte ovanför jorden, men jag la ett lite tunnare jordlager över den än tidigare. Snart kan jag skörda citroner (eller inte :)).

I söndags gjorde jag och Elisabeth en dans som hela klassen ska dansa på soarén som vår klass ska ha. Idag på klassrådet pratade vi om soarén och vi kom en liten bit. Vi hade preliminärt sagt att den skulle vara om två veckor, vecka 19, men vi har insett att det inte kommer fungera. Leo och Felix är ansvariga för soarén och de kom idag med förslag på ett nytt datum; den 2/6. Det är en måndag men jag tror att det kommer fungera. Jag och Elisabeth fick även visa upp dansen, tyvärr utan musik. Det gick ganska bra ändå. Igår började vi lära ut refrängen till hälften av tjejerna. Vi hade halvklass musik, men tjejerna fick gå efter en halvtimma för att killarna var på manskörsrepetition på körtimmen på morgonen. Då gick vi ut på gården och dansade. Vi har försökt göra dansen så lätt som möjligt, och det var flera som fixade refrängen efter en liten stund. Jag hoppas verkligen att alla vill vara med och dansa. Vi har sagt att vi inte kan tvinga folk att vara med och visa upp, men vi tänker tvinga alla att öva. Min kompis Maria kom med en annan idé till soarén: att vi ska ha ett luftgitarrband. Temat ska vara 50-, 60-, 70- och 80-talstema, och hon tycker att luftgitarr passar till 80-talet. Det kan bli riktigt kul!

I tisdags fick vi tillbaka våra franskaprov och i onsdags fick vi våra biologiprov som vi gjorde förra veckan. Jag fick MVG på båda! :) Jag är riktigt nöjd, förstås! Idag gjorde vi hemkunskapsprov. Det var helt okej och det kändes bra. Vi fick en matsedel och skulle utvärdera den på massa olika sätt. Jag var hungrig under hela provet, och då började jag frysa. Jag blir så, det första min kropp skär ner på vid energibrist är värmen. Tur att jag ser till att äta ordentligt! Efter provet var det som tur var lunch, så då fick jag äta rejält. Sedan var jag med killarna i vår klass, Annika, Saskia och fyra killar från en annan åtta och spelade basket. Vi körde klassvis och trots att vi var 12 personer i vår klass mot fyra i andra laget var de snäppet bättre. Med så mycket folk på plan blev det rätt trångt, och då blev folk lite gruffiga. Till slut var det mer rugby än basket, men vi hade jättekul ändå. Det roligaste var när Jonte skulle passa Anton i ett uppspel. Anton sprang framför Jonte med ryggen mot honom när Jonte passade. Problemet var att Jonte skrek att han passade efter att han hade passat. Anton hann inte vända sig om och bollen studsade i hans bakhuvud! Det såg så dumt ut! Sedan jagade Anton Jonte för att hämnas. Jonte sprang, och skrek lite :)

Imorgon ska jag nog träffa en kompis som jag inte har sett på ett tag. Hon bor bara 100 meter från mig, men vi har inte gått i samma skola sedan lågstadiet (då vi visserligen var oskiljaktiga). Det ska bli väldigt kul. 

Jag kan ju även upplysa om att jag lyssnar på AIK-Djurgården på SR:s webbradio. Leo tipsade. (det står 1-0 till AIK!!!)
Bless// Johanna


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0